Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hård kritik mot italiensk antirasistkampanj

Tre målade apor. Så väljer Serie A att tackla ligans problem med rasism på fotbollsläktarna i en ny kampanj.
– Varje gång ligan öppnar munnen blir det bara värre, säger Romelu Lukakus agent Michael Yormark till The Telegraph.

Romelu Lukaus första tid i Italien har präglats av rasism från läktarhåll. Arkivbild.Bild: Luca Bruno/AP/TT
Det är inte det första antirasistiska initiativet som träffat snett i Italien på senare tid.
Efter en fotbollshöst där apljud och rasistiska tillmälen från läktarna avlöst varandra valde den italienska tidningen Corriere dello Sport i början av december att bildsätta sin förstasida med spelarna Romelu Lukaku och Chris Smalling, före detta lagkamrater i Manchester United, tillsammans med rubriken ”Black Friday”.
Detta inför stormatchen mellan Inter och Roma med anspelning på den årliga shoppingdagen med samma namn.
Gensvaret blev allt annat än positivt och klubbarna valde att porta tidningen från träningsanläggningarna fram till januari.
Den här gången är det en antirasismkampanj från Serie A som har väckt reaktioner.
De tre tavlorna där apor porträtteras med olika typer av ansiktsmålningar är, enligt konstnären Simone Fugazzotto, en metafor för människor och ”att vi alla är apor”.
– Jag gjorde en västerländsk apa med blåvita ögon, en asiatisk med mandelformade ögon och en svart apa positionerad i mitten, där allting kommer ifrån, sade han på måndagens pressträff när målningarna presenterades.
– Aporna lär ut att det inte finns någon skillnad, det finns ingen människa eller apa. Vi är alla likadana. Om något så är vi alla apor, fortsatte han.
Flera Serie A-klubbar har ifrågasatt kampanjen på sina officiella Twitterkonton:
”Konst kan vara kraftfullt, men vi tycker verkligen inte det är bra att använda sig av apor som bilder i kampen mot rasism och vi blev förvånade över att vi inte blev konsulterade”, skriver AC Milan som får medhåll av ligakonkurrenten Roma:
”AS Roma blev väldigt förvånad över vad som verkar vara en antirasistisk kampanj från Serie A, föreställande målade apor. Vi förstår att ligan vill tackla rasism men vi tror inte att det här är rätt sätt att göra det”.
En av spelarna som drabbats av rasismen i Italien är Romelu Lukaku, som skrev på för Inter i somras.
I The Telegraph är den belgiske anfallarens agent, Michael Yormark, inte nådig i sin kritik mot den nya kampanjen:
– Varje gång Serie A öppnar munnen blir det bara värre. Bilderna är okänsliga och pinsamma, inte bara för ligan utan för alla klubbar i hela Italien, säger han och tillägger:
– Hur ska klubbarna kunna ta avstånd från rasism när ligan de spelar i inte har en aning om vad de håller på med?
Gå till toppen