Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Musikundervisningen är inte anpassad för dem som redan kan spela

Min upplevelse av musiklektionerna är att jag inte lär mig någonting, skriver Malte Rabow.Bild: Sonny Thoresen
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Det talas ofta om hur elever med speciella behov inte blir stimulerade och får den tid och den undervisning de behöver i ämnen som matematik eller svenska. Jag har däremot aldrig läst om de som behöver bli stimulerade i ämnet musik. Jag är en av dem. Missförstå mig inte, jag är inte dålig på att spela instrument, tvärtom. Jag har spelat piano i många år.
Musikundervisningen i skolan är inte anpassad för de som redan kan spela ett instrument bra. Min upplevelse av musiklektionerna är att jag inte lär mig någonting. Det som man går igenom är inte fel eller ointressant, men det är för lätt för de som redan kan.
Vi går bara igenom gammal musikteori och ackord i teorin som jag redan kan och gjort. Kan inte då vi som redan kan få spela tillsammans eller skapa något musikaliskt för att bevisa att vi redan kan teorin?
Ett fåtal elever i min klass är hästlängder framför de andra eleverna på instrumenten, men knappt någon av oss når det högsta betyget. Vi kan musik utan och innan, men vårt betyg säger det motsatta.
Malte Rabow
Gå till toppen