Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sydsvenskans granskning kan leda till nya regler för Sveriges mäklare

Tre mäklare har anmälts för att de sålt lägenheter i skandalhuset Kinesiska muren på Rosengård. Granskningen kan leda till tydligare regler för vad svenska mäklare måste berätta när de säljer en bostad.
– Mäklaren borde ha varnat oss, säger lägenhetsköparen Majid Mohamed.

Aliya Husein och Majid Mohamed tillsammans med barnen Murthada, Karar och Rukaia Mohamed.Bild: Hussein El-alawi
Rukaia Mohamed, 1,5 år, tultar fram över det nyslipade parkettgolvet. Hennes föräldrar köpte den här lägenheten i våras. Det är en av de tre lägenhetsförsäljningar i den konkurshotade bostadsrättsföreningen i Kinesiska muren som nu granskas av Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Myndighetens mål är att dra upp tydligare regler för vad en mäklare måste ta reda på om bostadsrättsföreningens ekonomi – och vad mäklaren måste berätta för den som köper lägenheten.
– Där kan jag konstatera att rättsläget är något oklart i dagsläget. Det är det vi ska försöka komma med ett uttalande om, säger Jennie Ekekrantz, som är jurist på FMI.
FMI:s disciplinnämnd kan dela ut varningar eller dra in tillståndet för mäklare som missköter sig. Men besluten från FMI utgör också grunden för god fastighetsmäklarsed – de regler som alla mäklare i Sverige måste följa.
Det kan göra att granskningen av de tre lägenhetsförsäljningarna på Rosengård blir vägledande för mäklarbranschen i hela Sverige.
Niovåningshuset Kinesiska muren ligger utmed Inre Ringvägen i Malmö. Huset är uppdelat i tre bostadsrättsföreningar med totalt 250 lägenheter. Sydsvenskan har granskat två av föreningarna – Brf Thomsons väg och Brf Taxeringsrevisorn 2.Bild: Hussein El-alawi
I våras började Sydsvenskan granska två kapade och konkurshotade bostadsrättsföreningar i Kinesiska muren. För att granska hur mäklarna agerar när de säljer lägenheter i huset låtsades Sydsvenskans reporter att hon var intresserad av just den här trerumslägenheten, som Aliya Husein och Majid Mohamed köpte.
När mäklarfirman Erik Olsson sålde lägenheten i våras framhöll mäklaren att lägenheten är totalrenoverad, att den har generöst ljusinsläpp och ligger nära ett grönområde.
– Det är verkligen en fin lägenhet, den är tiptop, sa den ansvariga mäklaren under visningen.
Däremot sa mäklaren inget om att Kronofogden hotade med tvångsförsäljning av bostadsrättsföreningen, vilket skulle göra bostadsrätten värdelös. Mäklaren berättade inte heller att värmen och ventilationen i huset sällan fungerar. Och mäklaren nämnde inte att Brf Taxeringsrevisorn 2 har en mycket ovanlig skrivning i stadgarna, som gör att ett företag på Östermalm i Stockholm har 76 procent av rösterna i föreningen. Medlemmarna har i många år kämpat förgäves för att åtgärda problem i huset och byta ut stockholmarna i styrelsen som missköter föreningen.
På visningen frågade Sydsvenskans reporter om föreningens ekonomi. Då svarade den ansvariga mäklaren:
– Med den informationen vi har fått så ser föreningen jättebra ut.
Sydsvenskans artikel gjorde att FMI anmälde mäklaren och nu ska göra en granskning av vad mäklare måste kontrollera och berätta när det gäller ekonomin i en bostadsrättsförening.
Aliya Husein och Majid Mohamed bläddrar igenom alla papper från lägenhetsköpet. Sonen Karar Mohamed, 9 år, sitter intill.Bild: Hussein El-alawi
De som köpte trerumslägenheten i våras säger att de inte fick någon information om bostadsrättsföreningen:
– Mäklaren berättade inte något om föreningens ekonomi. Mäklaren sa bara: ”gillar ni lägenheten så skriv på kontraktet!” berättar Majid Mohamed.
Den som köper en lägenhet i Sverige är skyldig att själv undersöka bostadens skick och kontrollera föreningens ekonomi. Men Majids fru Aliya Husein säger att de inte ställde några frågor:
– Vi kom hit från Irak för snart fyra år sedan. Vi visste inte hur det fungerar med bostadsrättsföreningar. Men vi hade ingenstans att bo. Det var enda skälet till att vi köpte den här lägenheten, säger hon.
Majid Mohamed har jobbat som frisör sedan första dagen han kom till Sverige. Därför kunde familjen betala handpenning och låna de pengar som behövdes för att köpa lägenheten på Rosengård för nästan 800 000 kronor.
Men efter några månader upptäckte familjen att det finns stora problem med huset och bostadsrättsföreningen.
– Vattnet stängdes av. Vi fick avbrott i elen. Tvättstugan fungerar inte. Vi har fortfarande inte möblerat ordentligt och gjort det här till vårt hem, för vi är skrämda av situationen här i föreningen, berättar Majid Mohamed.
I mäklarens prospektbroschyr om lägenheten står ingenting om problemen i huset och bostadsrättsföreningen Brf Taxeringsrevisorn 2.Bild: Hussein El-alawi
Aliya Husein tar upp en plastpåse från en av matbutikerna i Rosengård Centrum. Ur kassen tar hon upp alla viktiga papper familjen har om lägenheten. Ett av de senaste är ett brev från Handelsbanken, som hotar att säga upp bostadsrättsföreningens lån och sätta föreningen i konkurs om de inte löser sina stora problem inom tre månader.
Det sista papperet i högen är en blankett som man lämnar in till tingsrätten när man vill stämma någon. Familjen vill häva köpet och kräva skadestånd från mäklaren eller säljaren för att de känner sig lurade. Men de vet inte om de vågar dra frågan till domstolen. De är inte säkra på att vinna, och risken är att de tvingas betala dyra advokatkostnader.
– Vi har själva drabbats och hamnat i skiten. Vi vill gärna varna alla andra, säger lägenhetsköparen Aliya Husein.
Den ansvariga mäklaren säger till Sydsvenskan att mäklaren inte kände till konkurshotet och problemen i föreningen när lägenheten såldes:
– Vi har gjort allt vi har kunnat göra inför affären. Eftersom vi inte visste något om problemen i föreningen så kunde vi inte berätta för kunderna om det, säger den ansvariga mäklaren.
Ola Jingryd är lektor i fastighetsvetenskap på Malmö universitet. Han skulle gärna se en lagändring:
– Jag menar att mäklarna borde vara skyldiga att läsa årsredovisningen och skapa sig en uppfattning om det verkar vara en sund förening, säger Ola Jingryd.
Sydsvenskan har granskat två misskötta bostadsrättsföreningar i Kinesiska muren på Rosengård. De tre mäklare som granskas av FMI har sålt lägenheter i Brf Taxeringsrevisorn 2.Bild: Grafik: Katarina Monikander
Mäklare har upplysningsskyldighet. Det innebär att mäklare måste berätta för kunderna om de känner till något fel på bostaden som de håller på att sälja. Men mäklaren har också en allmän omsorgsplikt: om mäklaren exempelvis ser konstiga fuktfläckar i lägenheten eller misstänker att bostadsrättsföreningen har stora ekonomiska problem måste mäklaren åtminstone berätta det för köparna så att de kan undersöka saken.
– Mäklare får inte vara blinda. När det gäller Kinesiska muren tycker jag att mäklaren borde ha reagerat, säger Ola Jingryd.
Till exempel är mäklaren som säljer en lägenhet skyldig att plocka fram bostadsrättsföreningens senaste årsredovisning. Och i somras hade Brf Taxeringsrevisorn 2 inga färdiga årsredovisningar för varken 2017 eller 2018.
– I min bok är det en tydlig varningslampa som säger att det här inte verkar vara en sund förening, säger Ola Jingryd.
Fakta

Så gör du när bostadsköpet går fel

Köparen av en villa eller bostadsrätt har en omfattande undersökningsplikt: du ansvarar för att undersöka bostadens skick och bostadsrättsföreningens ekonomi.

Säljaren är skyldig att lämna korrekta uppgifter om bostaden. Om det visar sig att säljaren har lämnat felaktiga uppgifter eller om du hittar ett dolt fel i bostaden kan du kräva ersättning av säljaren. Om ni inte kommer överens kan du stämma säljaren i domstol för att kräva skadestånd eller häva köpet.

Mäklaren har upplysningsskyldighet, vilket innebär att mäklaren är skyldig att berätta om de fel och problem som finns med bostaden. Mäklaren ska följa god fastighetsmäklarsed och ta tillvara både säljarens och köparens intressen. När du är missnöjd med mäklarens arbete finns det tre vägar att gå:

1. Fastighetsmäklarinspektionen (FMI): Bestämmer vad som är god fastighetsmäklarsed och kan klandra en mäklare genom att ge en erinran, en varning eller dra in mäklarens tillstånd.

2. Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN): Prövar tvister om skadestånd och nedsättning av provision mot mäklare.

3. Tingsrätten: Här kan du stämma mäklaren och kräva skadestånd. Men om du förlorar tvisten kan du få betala mäklarens advokatkostnad. Kontrollera hur rättsskyddet i din hemförsäkring fungerar!

Bostadsrättsföreningen: Vissa tvister mot bostadsrättsföreningen kan du driva till hyresnämnden. Exempelvis om bostadsrättsföreningen vägrar att låta dig bli medlem eller hyra ut lägenheten i andra hand.

Gå till toppen