Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

I år går nästan var tredje ny bil på el

I år och nästa år slår elbilsförsäljningen igenom på allvar i Sverige, spår Bil Sweden i sin prognos. Däremot beräknas den generella bilförsäljningen minska med sju procent under 2020.

Carina Lundgren tittar efter ny bil på Bilia Haga Norra. "Om tre år kan jag tänka mig att köpa en elbil. Jag vill vänta och se att tekniken har mognat först", säger hon.Bild: Claudio Bresciani/TT
Till en av Bilias anläggningar norr om Stockholm har Carina Lundgren åkt för att titta efter en ny bil. Hon vill ha en elbil i framtiden, men inte denna gång.
– Nästa omgång, om tre år kan jag tänka mig att köpa en elbil. Jag vill vänta och se att tekniken har mognat först. I dag har jag en utomhusparkering utan möjlighet att ladda, men jag står i kö för att få en laddplats, säger hon.
Allt fler tillverkare rullar nu ut hybrider och rena elbilar. Det kommer också att märkas i försäljningen enligt branschorganisationen Bil Sweden, som spår att andelen nyregistrerade laddbara fordon kommer att öka till 30 procent i år, och 40 procent under 2021.
– Bakgrunden till den ökade andelen är ett ökat utbud. Hittills har vi haft en högre efterfrågan än utbudet av dessa fordon, säger vice vd:n Jessica Alenius.
I framtiden kommer allt fler privatpersoner att köpa elbilar, spår Alenius.
– I dag är det främst tjänstebilsinnehavare som köper en laddbar bil men i takt med att utbudet ökar kommer allt fler laddbara bilar i olika prissegment att finnas på marknaden. Det gör att allt fler privatpersoner kommer att kunna köpa en laddbar bil.
Den bedömningen gör också Björn Brodin, försäljningschef för företag på Bilia i Stockholm.
– Om priserna går ner på sikt tror jag att fler konsumenter kan tänka sig att köpa en laddbar bil, förutsatt att det finns laddplatser där de kan ladda bilen. I dag är det inte solklart att du kan ladda om du bor i en lägenhet, säger Björn Brodin.
I dagsläget drar sig en del privatpersoner från att köpa laddbilar i dagsläget på grund av att de är dyra, säger han. De få som köper bilarna är ofta väldigt teknikintresserade eller miljömedvetna, förklarar han.
– Det finns ett intresse hos många konsumenter, men det är ytterst få som köper laddbara bilar. Många gånger kan det vara minst 100 000 kronor dyrare än en bensin eller dieselvariant. Som privatperson är man kanske inte är beredd att lägga så mycket.
Enligt Björn Brodin är det framför allt företagskunderna som köper laddbara bilar. Det beror till stor del på två drivande faktorer.
– Dels är det en plånboksfråga för föraren. På laddbara bilar har man en nedsättning av bilförmånsvärdet, vilket gör att det blir billigare. Och dels drivs det av att många företag har en hållbar bilpolicy och väljer laddhybrider som tjänstebilar.
Av andelen nyregistrerade laddbilar under 2019 stod biltillverkaren Kia för 25 453 bilar, vilket innebär att deras marknadsandel ökade från 6,5 till 7,15 procent.
Försäljningsandelen som består av hybrider, laddhybrider och elbilar – är närmare 50 procent och förväntas öka ytterligare under 2020, meddelar tillverkaren i ett pressmeddelande.
”Målsättningen är att andelen elektrifierat ska komma att öka till så mycket som 70 procent under 2020”, skriver vd:n Peter Himmer i en kommentar.
Bil Sweden lyfter nu vikten av rätt statliga styrmedel när förändringen sker. Därtill behöver utbyggnaden av laddinfrastrukturen ske snabbare med fler laddstolpar runtom i landet.
– Vi har bra styrmedel på plats, men det är oerhört viktigt att vi utvecklar och behåller dem, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.
Bil Sweden gör bedömningen att marknaden kommer att kunna hantera ökningen av nyregistrerade laddbara fordon.
– Vi har stora förhoppningar om att Sverige är en marknad som blir tilldelad bilar, säger Jessica Alenius.
Bilförsäljningen kommer att minska med sju procent under 2020 enligt Bil Sweden. Den prognosen betyder 330 000 sålda personbilar under året.
En vikande konjunktur i kombination med förändringar i bonus malussystemet från årsskiftet anges som bidragande orsaker.
– Förändringarna bidrar negativt då många konsumenter ville hinna göra sina bilköp i tid innan fordonsskatten höjdes. Det tar därför en del av kakan för den första perioden, men vi väntar oss att det så småningom stabiliseras, säger Jessica Alenius.
Trots detta väntas 2020 bli ett bra bilår och ur ett historiskt perspektiv blir året det sjunde bästa.
Fakta

Kraftig ökning av elbilar

Nyregistreringarna av laddbara personbilar ökade med 39 procent under 2019.

För 2020 bedöms bilar med eldrift öka till 30 procent av alla nyregistreringar, och till 40 procent under 2021.

Tillverkarna har ökat produktionskapaciteten och under de kommande två åren väntas 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider komma ut på marknaden.

Bil Sweden gör bedömningen att andelen laddbara fordon uppgår till 80 procent av fordonsflottan vid år 2030.

Källa: Bil Sweden

Gå till toppen