Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: Precis som New York visade att en stad kan gå före ett land i miljöfrågor kan Lund utgöra en modell för Sverige och resten av världen

Tre faktorer talar för att Lunds kommun kan vara ett grönt föredöme, skriver Karin Svensson Smith (MP).

Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Texten har korrigerats.
Under 2020 ska spårvagnar börja köra i Lund. Kollektivtrafik är det självklara resalternativet för många Lundabor, skriver Karin Svensson Smith.
Nu börjar det årtionde som visar om mänskligheten klarar av att undvika en klimatkatastrof. Det behövs ett politiskt ledarskap som har ansvar för kommande generationer som sin främsta prioritet. I kommunerna är det kortast väg mellan medborgarna och deras valda företrädare. Därför måste den lokala politiken visa vägen. Tre faktorer talar för att Lunds kommun kan vara ett grönt föredöme:
• Befolkningen. Lunds kommun har sedan länge en framträdande position i det svenska, europeiska och internationella miljöarbetet. Det visar en rad utmärkelser. En förklaring är att många Lundabor i handling visar att de vill leva klimat- och miljövänligt. Till exempel är cykelandelen av de personresor som görs i Lunds stad högst i landet, 46 procent. Kollektivtrafik är också det självklara resalternativet för många Lundabor. Det lokala engagemanget i miljöfrågor är stort.
• Universitetet. Lunds universitet bedriver högkvalitativ klimat-, miljö- och annan forskning. Lund är ett nav i en global kunskapsutveckling. Fossil olja är inte bara bränsle och fordonsdrivmedel utan även råvara i många andra produkter, till exempel plast. Det finns ett stort behov av att utveckla material som kan ersätta fossil olja som råmaterial. Forskningsanläggningen Max IV är strategisk inom detta och många andra forskningsområden.
• Den lokala politiken.
En framgångsrik stadsplanering skapas genom att låta kollektivtrafik, cykel, och gång vara norm i konkurrensen om yta för förflyttning. En rödgrön politisk majoritet i kommunen tog fram en systematisk plan för hur det skulle bli verklighet, Lundamats,och den beslutades av ett borgerligt styre. Planen har oavsett styre präglat Lunds trafikpolitik de senaste årtiondena.
Precis som Michael Bloomberg, när han var borgmästare i New York, visade att en stad kan gå före ett land i miljöfrågor genom att till exempel införa cykelbanor istället för bilfiler och torg för människor istället för bilparkeringar, kan Lund utgöra en modell för Sverige och resten av världen.
Karin Svensson Smith, ordförande i Miljöpartiets nationella klimatnätverk och oppositionsråd i Lunds kommun.
Gå till toppen