Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kärlekssånger och vikingar på scen i vår

Teatrarna fortsätter att hämta inspiration från böckernas värld. Ett gäng bibliotekarier lajvar ”Röde Orm”, Nour El Refai gör samtliga roller i ”Störst av allt” och Ellen Jelinek gestaltar Kristina Sandbergs romanfigur Maj. Men det blir också musik och mycket annat på landets teaterscener under våren 2020.

Robert Hannouch, Arja Saijonmaa, Peter Järn, Lisa Hu Yu och Frida Beckman vänder och vrider på romantiken i Riksteaterns turnerande föreställning "Love songs". Pressbild.Bild: Sören Vilks
Från Märta Tikkanen och Kristina Sandberg till Hassan Blasim och Michel Houellebecq – de senaste årens trend med att böcker dramatiseras håller i sig. Publiken får bland annat möta en pillerknaprande agronom, en frihetstörstande hemmafru och de älskande i en destruktiv kärleksrelation.
Dessutom blir det äventyr i öster- och västerled med en ovillig viking, eller åtminstone med ett gäng lajvande bibliotekarier, då Frans G Bengtssons episka vikingaroman ”Röde Orm” (premiär 2/4) blir teater på Dramaten i Stockholm.
Stillsammare blir det när Dramaten sätter upp ”Kvinnostaden” (Premiär 4/4), där Christine de Pizans bok med samma namn agerar ram för en föreställning om kvinnliga medeltida tänkare som Hildegard av Bingen och Heliga Birgitta.
I vår blir även Malin Persson Giolitos bok ”Störst av allt” (Premiär 28/2) teater på Rival i Stockholm – med Nour El Refai i alla roller.
Musikteater står högt i kurs. I ”Kontrabasen” (nypremiär 28/2 på Göteborgs stadsteater) står Tomas von Brömssen återigen på scen med en gäng musiker, för att spela en ensam kontrabasist som är olyckligt förälskad i en sopran, och i ”Känn dig lite happy!” (premiär 18/1) på Helsingborgs stadsteater spelar och sjunger man Gunnar Wiklund, samtidigt som publiken får ta del av den bortglömda tonårsidolens livshistoria.
Kanske spelas också någon av Wiklunds låtar i Riksteaterns ambulerande föreställning ”Love songs” (premiär i Tumba 10/3), där musiker och skådespelare utifrån svenska folkets minnen kopplade till kärlekssånger vrider och vänder på vår bild av romantiken.
Även i Alex Schulmans debut som dramatiker, monologen ”Tröstrapporter” (premiär 25/4) som spelas på Dramaten, har musiken – signerad kompositören Jacob Mühlrad – en framträdande roll.
Vårens musikaler å sin sida behandlar allt från mord och bipolär sjukdom till klimatkrisen. Rockmusikalen ”Lizzie” (premiär 14/2) på Östgötateatern bygger på den verkliga berättelsen om Lizzie Borden, som 1892 anklagades för att ha mördat sina föräldrar – med en yxa.
I ”Next to normal” (premiär 29/2) på Uppsala stadsteater spelar Helen Sjöholm den bipolära mamman Diana, vars sjukdom håller på att slita sönder hennes familj. Lättsammare, men likväl allvarligt, blir det på Helsingborgs stadsteater när Hasse & Tages film ”Äppelkriget” (premiär 15/2) blir klimatmusikal.
I vår är det plats på scen för arbetslivet. I ”Prekariatet” (premiär 8/2) på Malmö stadsteater synas gig-ekonomins helvete, där praktikplatser, vikariat och projektanställningar har ersatt den fasta anställningen. Men att ha ett fast jobb kan också vara en plåga, inte minst för mellanchefen Jenny i nyskrivna ”Chefen” (premiär 17/4) på Årsta Folkets hus i Stockholm. Hon sugs in i ett nästintill obegripligt maktspel i den stenhårda chefshierarkin som råder på hennes arbetsplats.
Nämnas bör också ”En handelsresandes död”. Pjäsen hade smygpremiär redan i slutet av förra året, men spelas på Malmö stadsteater under stora delar av våren. Arthur Millers klassiker om Willy Loman, som förlorar såväl sitt arbete som sitt förstånd, är en tidlös familjetragedi om fäder och söner.
Fakta

Håll koll på

"En handelsresandes död", av Arthur Miller, regi av Dennis Sandin, Malmö stadsteater. (Obs! Hade premiär redan 20/12 2019.)

18/1 "Känn dig lite happy!", av och med Tobias Borvin och musiker, Helsingborgs stadsteater.

8/2 "Prekariatet, av Liv Helm och Felicia Ohly, Malmö stadsteater.

14/2 "Lizzie", av Steven Cheslik-DeMeyer, Tim Maner och Alan Stevens Hewitt, Östgötateatern. (Obs! Spelas först i Linköping, sedan i Norrköping.)

15/2 "Äppelkriget", av Annika Kofoed efter Hasse & Tages film, Helsingborg stadsteater.

28/2 "Störst av allt", av Paula Stenström Öhman efter romanen med samma namn, Rival i Stockholm.

28/2 "Kontrabasen", av Patrick Süskind, Göteborgs stadsteater.

29/2 "Next to normal", av Brian Yorkey med Helen Sjöholm i huvudrollen, Uppsala stadsteater.

10/3 "Love songs", med bland andra Arja Saijonmaa och Frida Beckman, Riksteatern.

12/3 "Irakisk Kristus, av Lucas Svensson efter Hassan Blasims roman, Teater Galeasen i Stockholm (Kulturhuset Stadsteatern).

26/3 "Maj", av Pia Gradvall och Magnus Lindman efter Kristina Sandbergs romansvit, Dramaten i Stockholm.

27/3 "Serotonin", av Lucas Svensson efter Michel Houellebecqs roman, St Paul i Stockholm (Kulturhuset Stadsteatern).

2/4 "Röde Orm, av Alexander Mørk-Eidem efter Frans G Bengtssons roman, Dramaten i Stockholm.

4/4 "Kvinnostaden", i bearbetning och regi av Staffan Valdemar Holm, Dramaten i Stockholm.

17/4 "Chefen", av Malin Axelsson som även står för regin, Årsta Folkets hus (Kulturhuset Stadsteatern).

23/5 "Århundradets kärlekssaga", av Hedvig Claesson efter Märta Tikkanens bok, Uppsala stadsteater.

Fakta

Mer att hålla koll på

16/1 "Hedwig and the angry inch", rockmusikal av John Cameron Mitchell & Stephen Trask, Malmöoperan.

18/1 "Determinism", av Mattias Andersson, Dramaten i Stockholm.

24/1 "Sysslolösa unga män med tillgång till vapen", av Annika Nyman, Göteborgs stadsteater.

25/1 "Candide", Leonard Bernsteins operett efter Voltaires roman, Kungliga Operan i Stockholm.

1/2 "Rampfeber", fartfylld fars av Michael Frayn, Östgötateatern. (Obs! Spelas först i Norrköping, sedan i Linköping.)

1/2 "La Bohème", opera i fyra akter av Giacomo Puccini, Göteborgsoperan.

8/2 "Farliga förbindelser", regi Anna Azcárate, Uppsala stadsteater.

14/2 "Katt på hett plåttak, av Tennessee Williams, Maximteatern i Stockholm.

15/2 "Misantroperna", av Jens Ohlin, Folkteatern i Göteborg.

22/2 "Vakten vid Rhen", av Lillian Hellman, Dramaten i Stockholm.

28/2 "Kuckel", dansföreställning av Alexander Ekman, Orionteatern i Stockholm.

29/2, "Furstinnan i Amalfi", av John Webster, Dramaten i Stockholm.

12/3 "Don Giovanni", opera av Mozart, Norrlandsoperan.

13/3 "Slutspel", av Samuel Beckett, Göteborgs stadsteater.

24/4 "Halva månen", manus och regi Roland Schimmelpfennig, Malmö stadsteater.

25/4 "Jolanta", Tjajkovskijs okända opera tillbaka efter drygt 100 år, Kungliga Operan i Stockholm.

25/4 “Tröstrapporter”, av Alex Schulman, Dramaten i Stockholm.

Gå till toppen