Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tågresandet nådde nya rekordnivåer under 2019

250 miljoner resenärer reste med tåg under 2019. Det är den högsta siffran sedan järnvägen introducerades i Sverige 1856.
Samtidigt kom mer än 91 procent av alla passagerare fram i tid – den högsta noteringen sedan mätningarna började 2013.

Passagerare väntar på att ett Öresundståg ska kontrolleras av gränspoliser på Hylliestationen i Malmö. Under 2019 kom 91,3 procent av alla svenska persontåg fram till slutmålet i tid.Bild: Johan Nilsson/TT
Fjolåret blev på många sätt ett rekordår för den svenska järnvägen. Aldrig tidigare har det gått så många tåg. Aldrig tidigare har det gjorts så många tågresor i Sverige.
Det ökade tågresandet beror främst på att allt fler svenskar börjat tågpendla till jobbet sedan millennieskiftet. Den ökningen fortsätter, men har på senare år förstärkts av en klimateffekt som lett till att även fjärresenärerna blivit fler.
Under 2019 trafikerades de svenska spåren för första gången av mer än en miljon tåg. Det miljonte tåget för året avgick från Stockholm till Göteborg den 16 november.
På 25 år har persontrafiken på järnväg fördubblats. I snitt reser dagligen 420 000 personer med tåg. De svenska persontågen kör varje dag en sträcka som motsvarar nio varv runt jorden.
Dessutom har antalet järnvägsstationer ökat kraftigt under senare år. Det finns nu 530 stationer i det svenska järnvägsnätet.
I Skåne har stationerna Barkåkra, Förslöv, Persborg och Rosengård tillkommit under senare år. Under de närmaste åren tillkommer Billesholm, Furulund, Klostergården, Kågeröd, Lomma och Svalöv.
Den ökade punktligheten är frukten av en lång rad åtgärder.
– En förklaring är att vi planerar banarbeten på ett nytt sätt för att göra tidtabellen mer robust. Det fortsätter vi med under 2020 genom att exempelvis ge tågen mellan Malmö och Lund längre gångtid, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket i Malmö.
– En annan förklaring är att vi fått en infrastruktur som fungerar bättre än tidigare. Det beror på en kombination av förstärkt underhåll och att vi arbetar utifrån en mer ändamålsenlig underhållsplan.
Att 91,3 procent av tågen kommer fram till slutdestinationen i tid innebär en rejäl uppgång från 2018 års bottennotering på 88 procents punktlighet. Punktligheten ligger dock fortfarande långt under det långsiktiga målet på 95 procent, något som enligt Trafikverkets definition innebär att tågen är högst fem minuter sena vid slutdestinationen.
Det är dock inte alla tåg som har hög punktlighet.
• För kortdistanståg (till exempel pågatåg) ligger punktligheten på hela 94,6 procent – mycket nära Trafikverkets mål.
• För medeldistanståg (till exempel Öresundståg) är punktligheten 89,7 procent.
• För fjärrtåg (till exempel SJ:s X2000-tåg) ligger punktligheten så lågt som på 79,1 procent.
I Skåne väntas 2019 års punktlighet för pågatåg och Öresundståg landa på 92 respektive 87 procent – klart lägre än rikssnittet.
Bara en skånsk station har en punktlighet som ligger över rikssnittet. Det är Ängelholm C, dit 94,3 procent av alla tåg kommer i rätt tid.
Fakta

Så hög är punktligheten i Skåne

Ängelholm C: 94,3 procent

Pågatåg medel: 91 procent

Malmö C: 90,9 procent

Höör: 90,1 procent

Lund C: 89,4 procent

Helsingborg C: 88,9 procent

Ystad: 88,8 procent

Kristianstad: 86,8 procent

Hässleholm: 86,3 procent

Öresundståg medel: 86 procent

Fjärrtåg medel: 79,1 procent

Källa: Trafikverket/Skånetrafiken

Siffrorna avser perioden januari-november 2019.

Gå till toppen