Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Carolina Söderholm: Debatten kring S:t Paulis altartavla pekar på konstens kraft

Med ”Nattvarden” sticker Malmökyrkan ut hakan i hbtq-frågor, skriver Carolina Söderholm.

Fotografiet ”Nattvarden” ur Elisabeth Ohlsons utställning ”Ecce Homo” hänger nu i St:Pauli kyrka i Malmö.Bild: Lars Brundin
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
S:t Pauli kyrka i Malmö går från klarhet via tvekan till klarhet. I december invigde kyrkan stolt landets första altartavla med hbtq-motiv: Elisabeth Ohlsons fotografi ”Paradiset”. Kort därefter flyttades verket från kyrkorummet. Invändningarna handlade delvis om ormens och äpplets närvaro i scenen, som skildrar två homosexuella par i Edens lustgård. Var det rentav syndafallet som visades? I varje fall tycks bildens inkluderande syn på sexualitet ha provocerat. Påpekas bör att den inte ersatte utan kompletterade kyrkans större historiska altartavla.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen