Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Man har inte informerat tillräckligt om kortet

Jag håller definitivt inte med Camilla Bunkes uttalande om att Skånetrafiken har kommunicerat så mycket de har kunnat, skriver Magnus Olsson.Bild: Bengt Arvidson
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Jag läser med förvåning Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunkes svar. Alla resenärer kan inte köpa biljett med sitt betalkort eftersom det endast är möjligt med betalkort som har en symbol för kontaktlös betalning. Nya Maestro betalkort till exempel har inte den funktionen och för resenärer med sådana kort är det sättet att köpa biljett på alltså uteslutet. Att påstå att alla kan köpa sådana biljetter är alltså verklighetsfrånvänt.
Dessutom finns det en viktig begränsning med det sättet att köpa biljett, om man köper biljetten på stadsbussarna så kan man endast åka inom staden och enligt Sydsvenskans tidigare artikel i ämnet gäller i nuläget en biljett som man köpt med betalkort på en stadsbuss (grön buss) inte på en regionbuss (gul buss).
Jag håller definitivt inte med Camilla Bunkes uttalande om att Skånetrafiken har kommunicerat så mycket de har kunnat. Jag har noggrant läst allt om det nya betalsystemet på Skånetrafikens hemsida men ändå haft flera frågor som besvarats av Skånetrafikens kundtjänst. Dessutom informerar de först den 18 december i ett nyhetsbrev, vilket sannolikt inte når alla deras kunder, om att det endast är möjligt att köpa samma biljetter inom samma zon och koppla dessa till det nya plastkortet, vilket är en stor nackdel. Jag tycker att man ska kunna koppla biljetter för resor över hela Skåne till det nya plastkortet.
Magnus Olsson
Gå till toppen