Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Protesterna fick effekt: linje 137 får behålla nuvarande hållplatser

De massiva protesterna fick effekt. Lomma kommun och Skånetrafiken tycks nu ha enats om en lösning som gör att linje 137 får behålla alla hållplatser i Bjärred.
– Jag är väldigt glad att att de har lyssnat på oss, säger 17-åriga Amanda Tetzlaff Ljung, som samlade Bjärredsborna i ett upprop.

"Det känns bra att veta att man kan göra skillnad genom att säga vad man tycker." Amanda Tetzlaff Ljung och Hanna Kandell startade en namninsamling för att rädda linje 137. Och det gav resultat.Bild: Privat
Sydsvenskan har tidigare berättat om hur Skånetrafiken planerat att ändra bussens körväg genom Bjärred och dra in en del av hållplatserna.
Planerna har möts av oro och protester från ortsbor som oroat sig för längre avstånd till närmaste hållplats i framtiden.
Men nu tycks parterna alltså ha nått en lösning som innebär mindre förändringar än det tidigare talats om.
Med den senaste tidens protester i ryggen träffade kommunalrådet Robert Wenglén (M) tidigare i veckan representanter för Skånetrafiken för att diskutera situationen.
Resultatet blev en uppgörelse där bussarna får fortsatt in- och utfart till Bjärred via Lundavägen, förbi centrum och vidare längs Västanvägen. Byggplaner på platsen gör dock att den nuvarande hållplatsen vid Bjärreds centrum flyttas till ett annat centralt läge. I övrigt blir alla nuvarande hållplatser kvar.
Den stora förändringen blir att Trädgårdsgatan blir ändstation med vändplats och att trafiken på Västanvägen i framtiden kommer att gå åt båda hållen.
Linje 137 behåller den den nuvarande infarten till Bjärred och alla hållplatser blir kvar i den lösning som nu presenterats. I framtiden kommer bussarna också att köra i båda riktningarna på Västanvägen
– Många har tagit emot det här väl. Men alla blir säkert inte nöjda. Själv tycker jag att det är en bra lösning på en känslig fråga där det alltid finns vinnare och förlorare, säger Robert Wnglén (M) och fortsätter:
– Det är tydligt att Bjärredsborna föredrar närhet till busshållplats framför kortare restid och ökad turtäthet.
Några av de som oroat sig för förändringarna är 17-åringarna Amanda Tetzlaff Ljung och Hanna Kandell. För att stoppa planerna startade de en namninsamling, som inom loppet av en dryg vecka är uppe i över 800 namnunderskrifter.
– Jag är jätteglad att de har lyssnat på våra åsikter och tror alla Bjärredsbor är nöjda med att de har hittat den här lösningen. Så att fler kan ta bussen till skolan, jobbet och sjukhuset, säger Amanda Tetzlaff Ljung.
Hon tycker också att uppropet är ett bra exempel på att närdemokrati fungerar och att man som enskild invånare kan påverka – oavsett ålder.
– Eftersom jag är ung är jag glad att folk har tagit oss på allvar. Jag vill ju bo kvar här när jag blir äldre, så det känns bra att veta att man kan göra skillnad genom att säga vad man tycker.
Orsaken till att 137:ans dragning diskuterats är införandet av spårvägstrafik i Lund senare i år.
Spårvagnarna tar upp plats i centrum. Det betyder att det inte längre finns utrymme för buss 137 att ”reglera” vid Lund C, vilket innebär möjlighet till ett pausuppehåll för föraren eller en marginal för eventuellt försenade bussar att hinna ikapp i tidtabellen.
Därför vill Skånetrafiken flytta regleringen till Bjärred. Problemet har varit att den nuvarande slingan försvårar omställningen, eftersom bussen alltid kommer att ha passagerare ombord.
Med den nu föreslagna förändringen kan regleringen istället ske på vändplatsen vid Trädgårdsgatan.
Gå till toppen