Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Att få höra och använda förstaspråket i förskolan stärker barnens identitet

Svenska språket är självklart för alla att behärska men det utesluter inte andra språk, skriver Pia Håland Anveden om lärmiljön i förskolorna.Bild: Christine Olsson/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
En känsla av att tillhöra samhället, en inkluderande självkänsla grundas tidigt i våra liv. Ett barn som känner sig exkluderat och diskvalificerat redan i förskolan kan lätt utveckla destruktivt beteende längre fram i livet.
Enligt flera forskare har förskolan den mest betydelsefulla funktionen i utjämnandet av barnens socioekonomiska villkor. Om detta skriver bland annat professor Sven Persson redan under arbetet med Malmökommissionen 2012. OECD:s forskningsöversikt bekräftar bilden och menar att medlen som man satsar på förskolan ger större utdelning på längre sikt än om motsvarande summa investerats i grundskolan.
Den kanadensiska professorn Jim Cummins, som är väl insatt i det svenska förskole- och skolsystemet menar att enbart vistelse i en förskola inte räcker för att utjämna de socioekonomiska skillnaderna inför skolstarten. Förskolan måste även vara högkvalitativ för bättre livschanser i framtiden.
En högkvalitativ förskola utmärks bland annat av följande:
Miljön i förskolan ska vara skriftmättad, vilket betyder att böcker, texter av olika slag och olika språk ska vara lättillgängliga och vardagligt förekommande i barnens naturliga miljö och under olika aktiviteter. Att höra mycket språk och många språk samt att också få del av det formella språket som förmedlas via böcker, är förberedande för språket som krävs för att förstå läroböckernas innehåll.
Personalen ska ha en additiv inställning till flerspråkighet, vilket betyder att alla språk är en tillgång i ett samhälle och att alla språk är av lika värde. Svenska språket är självklart för alla att behärska men det utesluter inte andra språk. De flesta människor på vårt jordklot föds i flerspråkig miljö och det är helt naturligt att behärska flera språk.
Att ha ett inkluderande förhållningssätt till barnens förstaspråk stärker barnens identitet och visar barnen samt vårdnadshavare att de kan berika vårt samhälle. Vi alla har något att lära av varandra. Barnen måste få lov att kommunicera med alla sina språkliga resurser och känna sig lika mycket värda oavsett ursprung.
Enbart vistelse i förskolan räcker dock inte utan den pedagogiska personalen ska medvetet arbeta på ett språkutvecklande sätt. Detta innebär bland annat att aktivt delta i barnens lekar och andra aktiviteter, i för barnen naturliga och meningsfulla sammanhang. Barnen ska omges med ord och pedagogerna ska vara lyhörda för deras tankar och idéer genom att bland annat ställa öppna och nyfikna frågor som uppmuntrar till dialog. Ej frågor där svaren enbart är rätt eller fel.
Med tanke på att det idag finns så mycket forskning som visar förskolans betydelse för barnens senare utveckling och vi även vet vilka framgångsfaktorer vi kan använda för att nå målen, så känns det märkligt att inte satsa mera på förskolan och dess personal.
Pia Håland Anveden
Gå till toppen