Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Minnesord om Per Liliengren

Per Liliengren, Malmö, har hastigt avlidit vid 65 års ålder efter en kort tids sjukdom.

Per Liliengren var en konsthantverkare med öga och hand för klassisk form. Han var aktiv inom keramikhantverk i Malmö sedan 1983 och var kanske mest känd som Keramikern på hörnet vid Simrishamnsgatan/Södra Parkgatan på Möllevången. I december 2019 gick han bort – men han lever kvar i sitt konsthantverk och hos kollegor, vänner och publik över hela Skåne.
Namnet på lokalen på hörnet var kort och gott ”Keramikern”. För Per var inte marknadsföring och affärer det viktiga. Verken var mycket sällan dyra, alla skulle ha råd att kunna köpa ett bruksföremål eller en prydnad.
Per utbildade sig inom keramik på Capellagården på Öland, där han gick keramiklinje åren 1976-77. Efter avslutad utbildning gick han vidare som drejare på Höganäs Keramik 1981-82.
Han mottog stipendier från Malmö Industriförening och Vintrie Konstförening och blev även tilldelad Malmö Stads Kulturstipendium 1986. Han har ställt ut tillsammans med bland annat Kadhum Al-Dahkil, Kerstin Maurtizsson, Alexius Huber, Mona Ridderstad och Gertrud Winberg.
På Höganäs Keramik var han 1981 del av en satsning på en nyöppnad keramikverkstad i Strömbergshyttan, som kompletterade det i övrigt helt maskinframställda sortimentet. I verkstaden tillverkades det traditionella godset av tre keramiker, och Per sysslade bland annat med att handdreja de välkända höganäskrusen i en storlek ända upp till tio liter.
Per har under många yrkesverksamma år haft flertalet utställningar runt om i Skåne, alltifrån hos Malmö Hemslöjd på Bosjökloster (1985), Fiskarstugan i Skanör (1989), Konsthallen Bryggeriet i Trelleborg (1997) och flertalet gånger på Filialen och Köpmansmagasinet i Smygehuk (1989-2003, 2005).
Han ställdes ut på Form Design Center (2004), Örnahusens Krukmakeri (2004) och på Liljevalchs Vårsalong i Stockholm (2005).
Kännetecknande för Pers keramiska verk har varit en stark experimentalitet i glasyr inom klassiska former och utskurna versioner av klassiskt gods. Verken och bruksföremålen har ofta gått i koboltblått, grönt och naturfärger. Äggformen har varit vanlig i produktionen, liksom trädmotiv mot koboltblå bakgrund.
Nyanserna skiftar mellan verken: glasyren blandades alltid för hand och utan recept. Resultaten blev föremål med stor bredd, men alltid med kännbar personlighet i en stil som kom att bli både välkänd och uppskattad.
Konstvännerna genom Gun-Britt Olsson
Gå till toppen