Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kvinnorna som ansågs ”inkapabla på tankar”

De var populära under sin samtid. Ändå ignorerades de av konsthistorikerna och föll i glömska. Nu korrigerar Nationalmuseum sin samling genom att lyfta fram kvinnliga skulptörer.

Skulptören Ida Mattons porträtt av Matilda Hanström Brendt från 1891 finns i dag i Nationalmuseums ägo. Pressbild.Bild: Anna Danielsson
Skulptur ansågs länge vara en domän förbehållen de manliga konstnärerna. Det tunga  arbetet rymdes inte i förväntningarna på vad en kvinna skulle syssla med. Men under senare delen av 1800-talet utbildade sig även svenska kvinnliga konstnärer till skulptörer och blev också framgångsrika, något som dock inte – fram tills nu – synts i någon större omfattning på institutioner som exempelvis Nationalmuseum.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen