Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tuffa tider för modehandeln

Vi handlade mindre kläder och skor i december. Försäljningen fram till jul var svag, och handeln under mellandagarna var ännu sämre, visar siffror från Svensk handel. Det varma vädret och frånvaron av snö i södra Sverige drabbar särskilt skohandlare och sportkedjor.

Försäljningen av kläder och skor i jul var en besvikelse för branschen. Arkivbild.Bild: Hasse Holmberg/TT
Klädförsäljningen i butik och via e-handel minskade med 3 procent i december jämfört med samma månad året före, enligt Svensk Handels stilindex. Skoförsäljningen backade med nära 10 procent.
Försäljningen i enbart fysiska butiker minskade med cirka 5 procent för kläder och runt 12 procent för skor.
Att mellandagsrean tappat betydelse i skuggan av kampanjerna under Black Friday lyfts fram som huvudorsaken.
Som lök på laxen för handlarna tar många fastighetsägare ut höga hyror, enligt Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Hyresnivåerna måste komma ner för att man överhuvudtaget ska kunna vara kvar. Kombinationen med ökade kostnader, låg dollar och ökade importpriser och minskade marginaler gör till slut att man kommer till en punkt där man tvingas flytta.
Under 2019 backade försäljningen av kläder totalt med 1,8 procent och skor med 4,2 procent. Sett till försäljningen i enbart fysiska butiker landar minskningen på 3 procent för kläder och 6 procent för skor.
– Den stora utmaningen är att vi har haft utvecklingen med sjunkande försäljning av både kläder och skor under en längre tid, säger Mikael Sandström
Frånvaron av vinter är även en väsentligt bidragande faktor till det dåliga utfallet för klädhandeln, men särskilt för den mer väderkänsliga skohandeln.
Många handlare hanterar det genom att ha fler reor i butikerna.
– Vi planerar såklart alltid för en typisk vädersäsong med snö i december, men nu när det inte blivit någon snö har de behovsstyrda köpen av vinterkläder inte blivit av. Vi har fått hjälpa till lite grann med mer reor, säger Kristian Lustin, vd för modeföretaget Retail and Brands (RnB) som driver kedjorna Polarn o Pyret och Brothers.
Än mer kännbar är avsaknaden av snön för sporthandeln, som redan i dagsläget utmanas av konkurrens ifrån e-handeln, menar Mikael Sandström.
– Det blir ännu mer bekymmersamt för sporthandeln som haft det besvärligt under många år. De drabbas hårt av vädret och får svårt att sälja sina hårdvaror, särskilt skidutrustning.
Håller det milda vädret i sig framöver består reorna i de fysiska butikerna, enligt Mikael Sandström.
– Nu har reasäsongen börjat i modehandeln, och med tanke på hur säsongen varit hittills kommer man nog kunna se att priserna på reorna sjunker ännu mer. Det finns nog många fynd att göra.
Gå till toppen