Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förskolebarn hjälper till med stadsplanering

Förskolebarn hjälper Malmö med stadsplanering genom att filma olika stadsmiljöer så som barnen ser dem.
– Vi behöver öka våra kunskaper om barnens perspektiv när vi ska bygga stad, säger Amanda Neleryd på fastighets- och gatukontoret.

"Kolla! Å, vilken stor bil!" Vilner Henriksson väntar spänt på att bilarna ska köra förbi på Fersens väg.Bild: Hussein El-alawi
Vilner Henriksson, fem år, håller upp skärmen mot gatan där det står en rad med bilar framför rött ljus och väntar på att få köra vidare.
Vilner Henriksson är också förväntansfull.
– När det är många som kör på en gång, då kallar vi det en bilexplosion, säger han.
Och så blir det grönt och bilarna gasar och får upp farten.
– Bilexplosion! Oj, vilken stor!
Barngruppen är från Lekattens förskola, och idag är de ute på uppdrag.
– Vi jobbar för staden idag, säger pedagogen Jessica Peterson.
I jackfickan har hon en karta över Malmö, där fastighets- och gatukontoret har ringat in ett antal ställen som kommunen gärna vill ha barnens synpunkter på, bland annat Föreningsgatan, gatorna runt Värnhemstorget och ett par större gator vid Kronprinsen.
Simon Ekblad får hjälp av pedagogen Jessica Peterson att hantera skärmen. Bredvid står Alina Safari.Bild: Hussein El-alawi
Dessa platser har fastighets- och gatukontoret valt ut. En del av platserna är referensplatser när den nya stadsdelen Nyhamnen ska byggas, andra står inför stora förändringar när kollektivtrafiken ska byggas ut med fler bussar och bättre framkomlighet för cyklar.
– Nu när vi ska förtäta staden behöver vi tänka smart och ha kunskap om våra olika målgrupper som använder staden. Och tjugo procent av Malmös befolkning är under arton år, säger Amanda Neleryd som arbetar med dialogsamordning och medborgarfrågor på fastighets- och gatukontoret.
Sedan årsskiftet är barnkonventionen lag i Sverige, och på förvaltningen ser man barnens arbete med filmandet som ett sätt att leva upp till den.
– Vi vill få bättre kunskap om hur barnen upplever miljöerna där de spenderar sin vardag. Då behöver vi samarbeta med förskole-, och grundskoleförvaltningen, de sitter på de pedagogiska verktygen vi behöver, säger Amanda Neleryd.
Alina Safari filmar Latifa Malm som filmar trafiken.Bild: Hussein El-alawi
För ett par år sedan samarbetade de med en förskolegrupp på Johanneslust som fick undersöka sin närmiljö. Det ledde till många frågor som handlade om trafikbarriärer. Barnen beskrev hur de möttes av bilar och inte kunde gå över gatan till lekplatsen. Och de beskrev att de gillade områden där de kunde röra sig fritt.
– Barnen har väldigt intressanta idéer om hur de upplever sin omgivning. De tittar inte på den som vuxna gör, det säger inte om något är rätt eller fel, de konstaterar mest hur något är. Det ska bli jätteintressant att se vad den här undersökningen leder till, säger Amanda Neleryd.
Idag har Lekattens förskola valt att undersöka stråket på Fersens väg mellan stadsbiblioteket och Malmö Opera. Tanken är att barnen själva ska filma det de ser.
Uppdraget passar förskolan som hand i handske. De håller på med ett projekt om hållbara städer, kopplat till FN:s hållbarhetsmål. På förskolan är de igång med att bygga en egen hållbar stad.
– De har varit mycket ute och tittat i staden. Vi vill ge dem utmaningar, och det här är ett tydligt exempel på det - ett riktigt uppdrag, säger Tina Lo Presti, förste förskollärare på förskolorna Dekanen och Lekatten.
I den stad som barnen byggt själva finns det inte alls så mycket trafik som det finns i den stad där de lever.
– Barnen vill ha så lite bilar och gator som möjligt. De vill ha grönt och djur, säger Jessica Peterson.
Ebbe Söderman, fem år, har hoppat av förväntan för att få se bilexplosionerna. Men nu säger han att han tycker att man ska ta bort en del vägar och alla bilar som inte går på batteri från staden.
– Och elsparkcyklar också, de ligger bara huller om buller. Fast buss och tåg får gå. Och lastbilar, och brandkår kanske är bra också, säger han.
Filmen som Vera Frostberg-Lövgren och Melissa Safari bidrar till, ska visas på Buff och på Innocarnivalen. Förste förskollärare Tina Lo Presti är med.Bild: Hussein El-alawi
Flera förskolor kommer att filma på de platser som gatukontoret har önskat. När de är färdiga ska det klippas ihop till en gemensam film som bland annat ska visas på Buff (Barn- och ungdomsfilmfestivalen) i slutet av mars. Förutom filmen så är tanken att förvaltningen ska sätta ihop ett analysteam som ska arbeta med filmen och komplettera med någon form av fördjupad dialog med barnen.
– Vi tänker oss ett team, kanske med en etnolog, beteendevetare, trafikplanerare eller pedagog. De får titta på materialet och se hur vi kan använda det, säger Amanda Neleryd.
Gå till toppen