Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Nu byter jag ut jobbet vid katedern mot skolutveckling från golvet

Jag vill uppmuntra andra anställda i olika befattningar inom Lunds skolor att ta sig ner på golvet, skriver Patrik Virdhall.Bild: PONTUS LUNDAHL / TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Som långtidssjukskriven högstadielärare har jag fått möjligheten att arbetsträna som lokalvårdare inom förskola och grundskola. Utan anspråk på att ha ”nordströmmat”, eller som en del säger ”wallraffat”, så lekte jag med tanken att som deltagande observatör reflektera kring arbetsförhållandena. Jag kunde känna mig som Ken Keseys The Chief i romanen och filmen ”Gökboet”, ni vet den av patienterna som spelar stum under en stor del av handlingen och likt en skugga glider runt och gör sitt städjobb medan han betraktar och lyssnar in det dagliga livet på mentalsjukhuset. Utan några jämförelser i övrigt så var det just upplevelsen av den osynliga arbetaren som först blev tydlig. I takt med att jag utvecklade mina förmågor så framträdde också bilden av ett avancerat, intensivt och krävande arbete. Erfarenheterna som lokalvårdare är intressanta och lärorika, men på flera sätt också nedslående.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen