Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skånetrafikens råd till kritiska resenärer: ”Ta hjälp från barn och barnbarn”

Trots massiv kritik är trafikdirektör Linus Eriksson nöjd med Skånetrafikens nya betalsystem. Vissa funktioner ska nu vässas för dem som blippar på stadsbuss.
Skånetrafikens chef hoppas att fler äldre resenärer lär sig betala med app.
– Ta hjälp från barn och barnbarn, råder han.

"Det är ju så det funkar idag. Barn och barnbarn är ofta mer bekväma med digital teknik", säger Linus Eriksson, som råder vilsna äldre resenärer att söka hjälp med Skånetrafikens nya app från yngre släktingar.Bild: Hussein El-alawi
Sedan Skånetrafiken skrotat jojokorten betalas buss- och tågbiljetter främst med app och blipp. De betalsystemen förväntas nio av tio resenärer inom kort använda.
Men de nya systemen har mött hård kritik. Bussförare har blivit utskällda och hotade, resenärer har haft svårt att betala på bussar och i biljettmaskiner, Skånetrafikens kundvärdar har ringts ner. Vid kundcentren i Malmö, Lund och Helsingborg ringlar köerna långa.
När Skånetrafiken på måndagen bjöd in till pressträff om de nya betalsystemen fångades journalisternas uppmärksamhet av en stor handskriven lapp, "Ur funktion", på en splitterny biljettmaskin vid ingången till Malmö C.
– Vi har en del problem med de nya maskinerna, säger kundledningschefen Camilla Bunke.
En av biljettmaskinerna på Malmö Central var ur funktion under söndagen och måndagen. Också på Kastrup har Skånetrafikens nya biljettmaskiner krånglat.Bild: Erik Magnusson
Enligt Linus Eriksson har lanseringen av de nya betalsystemen ändå gått bra.
– Det har blivit enklare att resa. Statistiken visar inte att någon resenärsgrupp slutat åka kollektivt.
Många äldre är vilsna över att betala med mobilen. Varför ska barn och barnbarn lära dem er app?
– Det är ju så det funkar idag. Barn och barnbarn är ofta mer bekväma med digital teknik. Mina egna föräldrar är 75-åriga pensionärer. Häromhelgen hjälpte jag dem att köpa biljetter. Nu behärskar de tekniken och reser kollektivt med hjälp av appen varje gång de besöker Skåne.
– Har man åkt med biljett i appen en gång så vet man hur betalsystemet fungerar. Men första gången är ett insteg. Har man väl lärt sig systemet är det inga konstigheter för någon att betala med appen. Det enda som kan vara omständligt är att registrera betalkortet.
Den som blippar måste alltid betala vuxenpris – och fullt pris för fortsatt resa med tåg eller regionbuss. Vad gör ni åt det?
– Vi har lanserat en första version av betalsystemet. Den utvecklar vi hela tiden. Så var det även med appen när den kom för några år sedan. Den gällde först inte i Danmark. Den var inte länsöverskridande. Det kom successivt. På samma sätt gör vi allt efterhand blippfunktionen bättre.
– Vi ska få systemet att känna igen betalkortet så att vi ser att den som ska betala på regionbuss eller tåg rest med stadsbuss tidigare. Vi ska låta resenärer registrera vissa betalkort för barn- eller studentrabatt. Vi tittar också på grupper som inte vill ha kort eller app. Vi är inte klara.
Borde ni inte lanserat det nya betalsystemet först när det var färdigt?
– Vårt avtal om jojosystemen gick inte att förlänga. Vi måste göra något nytt. Vi har förberett oss i tre år. Någon gång måste ett nytt betalsystem lanseras.
– Tidpunkten var bra vald. Under två år kunde resenärerna flytta över från jojokort till att betala i app. Det gjorde 60-70 procent av våra kunder. Annars hade det varit ännu mer kritik.
Hur ska skeptiska sällanresenärer övertygas om det nya betalsystemets förträfflighet?
– Det dröjer nog ett halvår innan alla provat att åka med det nya betalsystemet. När folk märker att det fungerar, att de bara måste tänka på ett annat sätt, att de måste köpa sin biljett innan de stiger på, ja då kommer det att bli populärt.
– När vi nu i veckan inför den nya blippfunktionen på Malmös stadsbussar får vi en viktig värdemätare. Vi får då veta om betalsystemet fungerar bra för alla. Och det tror jag vi får se.
När pressträffen är slut visar det sig kön ringla allt längre till Skånetrafikens kundcenter vid entrén till Malmö C.
– Jag är här för att få veta hur jag ska rädda pengarna jag har kvar på jojokortet, säger en kvinna.
Strax bredvid står en annan äldre dam:
– Jag vill få ordning på appen. Hur jag än knappar på mobilen godtar den inte mitt bankkort.
Många kunder är fortsatt vilsna. Den vilsenheten hoppas Skånetrafiken mildra med en reklamfolder som snart går ut till alla skånska hushåll.
Kön ringlade sig också på måndagen lång till Skånetrafikens kundcenter i Malmö. De flesta ärenden hade att göra med övergången till ett nytt betalsystem.Bild: Erik Magnusson
Gå till toppen