Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Det går inte att informera bort ett hörselsystem som inte fungerar

Vad ska jag göra när mina hörapparater inte fungerar, och ”mitt” hörapparatföretag ignorerar detta? undrar Anders Jeppsson.Bild: Claudio Bresciani/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
År 2011 införde Region Skåne ett system med ”hörselcheckar”. Tanken var, att hörselskadade i behov av hörapparater skulle kunna söka privata audionommottagningar och få större valfrihet att välja sina hjälpmedel.
Till att börja med fanns flera småskaliga audionommottagningar som var oberoende av tillverkarna. Efterhand har bilden emellertid ändrats. Radikalt. De små trevliga mottagningarna har efterhand köpts upp eller ersatts av multinationella företag som premierar sina egna produkter. I Skåne kontrollerar de multinationella koncernerna Audionova (Sonova) och Audika 80 procent av marknaden.
Efter att en rad problem rapporterats till ansvarig förvaltning inom Region Skåne, gjordes en utredning som blev klar för någon månad sedan. Den visade klart att systemet inte fungerade. Inte alls.
Patienterna får ofta enbart tillgång till de stora koncernernas produkter, och tvingas ofta betala extra för utrustning de inte behöver. Många enskilda tvingas lägga åtskilliga tusenlappar ur egen ficka. Dessutom fungerar garanti och service dåligt. Patienterna tvingas ofta betala reparationerna själva trots att dessa ofta beror på fabrikationsfel. Och kostnaderna för detta är hutlöst höga.
Regionens utredning rekommenderade, med eftertryck, att systemet skulle skrotas.
Hörselskadades riksförbund har uttalat kraftig kritik mot systemet. Socialstyrelsen, Statens medicinsk-etiska råd (SMER) har kritiserat det. Den statliga hjälpmedelsutredningen likaså.
Alla experter tycks vara eniga om att systemet inte fungerar. Varje vecka kontaktas Hörselskadades riksförbund av patienter som lurats av systemet.
Tanken med systemet var att patienterna skulle få ökad valfrihet. Men så blev det inte. Det blev tvärtom. Valmöjligheterna har blivit färre.
Hörapparaterna är ofta av en undermålig kvalitet. Själv har jag tvingats torka ur mina hörapparater 6-7 gånger dagligen eftersom de absorberar normal svett. Detta innebär betydande svårigheter när ett av mina fem sinnen, hörseln, plötsligt försvinner. Tänk tanken att man hade plötsligt blivit blind 6-7 gånger dagligen. Trots att man nyss sett tydligt. Eller om en typ-1-diabetiker upprepade gånger under dagen inte får sitt insulin. Tydligen anses det inte lika viktigt att kunna höra. Men i mitt arbete som läkare medför detta betydande svårigheter, och jag har tvingats tacka nej till åtskilliga arbetserbjudanden på grund av detta.
Vad gör så Region Skåne? Jo, politikerna röstade i slutet av oktober för att bibehålla hörselcheckarna. Trots att regionens egen utredning (och samtliga tunga instanser) klart visat, att systemet är dåligt och strider mot Hälso- och sjukvårdslagen. Regionfullmäktigeledamoten Per Einarsson hävdade att problemen skulle lösas med ”information”.
Men det går faktiskt inte att ”informera” bort ett dysfunktionellt system. Man kan fråga sig hur denne KD-politiker har det med sin förment kristna moral. Icke desto mindre röstade hela den styrande majoriteten för att behålla det nuvarande icke-fungerande systemet. Ytterligare ett problem med detta är, att det kostar regionen (och därmed skattebetalarna) mycket pengar. Dessa går till de internationella bolagen. Inte till patienterna.
Inom sjukvården brukar vi tala om att sjukvård ska grundas på fakta, på evidens. Politikerna förefaller göra tvärtom. När evidensen är förödande för det nuvarande systemet, väljer man att behålla det. Varför? Av ideologiska skäl?
Vad ska jag göra när mina hörapparater inte fungerar, och ”mitt” hörapparatföretag ignorerar detta? Vem ska betala mina förlorade arbetsinkomster på grund av att jag inte kan arbeta när hörseln upphör på grund av att mina, dyra, hörapparater inte fungerar?
Regionstyrelsens ordförande?
Förslag emottages tacksamt!
Anders Jeppsson Lund, Läkare med hörselskada (förvärvad i tjänsten).

Svar:

Det är verkligen sorgligt att höra när personer i behov av hörapparat får utrustning med dålig kvalité eller produkter som inte håller. Vi förväntar oss att alla leverantörer inom vårdvalet är seriösa och erbjuder bra produkter. Det ska finnas garanti och god service. Region Skånes upphandlade utbud av hörapparater håller en hög kvalité och vi har 3 års garanti på alla produkter inom vårt sortiment. Utbudet från andra leverantörer inom vårdvalet ska hålla samma höga kvalité eller högre. Vi vill inte att någon ska bli lurad. Samtidigt har vårdvalet lett till det vi hoppats på, ett ökat utbud, kortare köer och fler hörselmottagningar i Skåne. Vi passerar nu 30 hörselmottagningar mot tidigare 6 och man behöver inte längre resa långt eller vänta länge för att få hjälp. Men vi är öppna för att allt kan bli bättre. En förbättring vi arbetar med just nu är informationen kring hörselcheckarna, så att medborgaren kan göra ett medvetet och välinformerat val.
Per Einarsson (KD) Ordförande, psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnen i Region Skåne
Gå till toppen