Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Klimatkrisen förändrar landskapskonsten

Från guldgula åkrar till utbrända skogar – landskapsmåleriet vittnar om människans förhållande till naturen. Utställningen ”Träden står ljust gröna” på Bonniers konsthall speglar hur klimatkris och exploatering påverkar konstgenren.

Enligt staten ska den äkta samen vara i fjällen och ha renar, menar Anders Sunna, vars landskapsmålningar tar upp frågor om kolonialism och exploatering. "Det tankesättet finns fortfarande kvar, även från samisk sida kan man tycka att de i skogsområdet inte är äkta samer. När jag växte upp var det en väldigt romantiserad bild. Men jag gillar inte att följa normer så jag riktade in mig på skogen, där jag är ifrån."Bild: Jessica Gow/TT
Sönderbrända, svartsotiga träd står tätt tillsammans, i en nygjord akvarell av Lars Lerin. Där finns ett mörker men också en stark kärlek till naturen. Theodor Ringborg, konstnärlig ledare för Bonniers konsthall i Stockholm, tycker att bilden är talande för deras nya utställning ”Träden står ljust gröna”, som handlar om landskapsmåleriet från slutet av 1800-talet till våra dagar.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen