Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Klimatbilar tillåts backa in i framtiden.

Magdalena Andersson.Bild: Karin Wesslen/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Vad är en klimatbil? I höstbudgeten ändrade regeringen sin definition.
EU:s nya och mer realistiska standard för mätning av utsläppsvärden började gälla vid årsskiftet. De flesta bilar fick då högre värden, varpå några hamnade över maxgränsen för att klassas som klimatbilar enligt tidigare regler: 60 gram koldioxid per kilometer.
Till saken hör att merparten av de nästan hundra klimatbilsmodeller som finns på marknaden klarade sig under gränsen. Men regeringen beslutade ändå att höja den till 70 gram per kilometer.
Enligt en granskning som SVT presenterade i veckan klassades därmed ytterligare elva bilmodeller som klimatbilar. Som av en händelse är sju av dessa tillverkade av Volvo.
Regeringen vet förstås att utsläppsgränsen kan vara avgörande för en bilmodells försäljningsframgångar i Sverige. För klimatbilar erbjuds klimatbonus, väldigt låg fordonsskatt och lägre förmånsvärde samt sänkt skatt för arbetsgivaren om det rör sig om en förmånsbil.
Regeländringen gör bland annat att stora, tunga så kallade laddhybrider kan räknas som klimatbilar, trots att de drar ganska mycket bensin efter bara några få mil på el.
Märkligt, kan tyckas. Men det har sin förklaring.
"Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera att bli mindre styrande", säger finansminister Magdalena Andersson (S) till SVT.
Alltså, fritt tolkat, mindre styrande i riktning mot Volvomodeller.
Även om Volvo Personvagnar numera ägs av kinesiska Geely tillverkas en väsentlig del av bilarna alltjämt i Sverige. Och bilindustrin brukar sällan vara sen med att påtala för politiker när den anser sig missgynnas av olika regler. De styrande har av allt att döma tyckt sig vara tvungna att gå en balansgång mellan klimat- och näringslivshänsyn. Definitionen av klimatbilar verkar kort sagt ha ändrats för att värna svenska arbetstillfällen.
Men är det verkligen vad regeringen gör i ett längre perspektiv?
Frågan är på sin plats med tanke på hur branschens framtidsutsikter ser ut. Under det närmaste decenniet väntas en snabb utfasning av fossildrivna fordon till förmån för klimatvänligare alternativ. Det är en stor utmaning för de etablerade biltillverkarna, särskilt som de tekniskt tycks ha hamnat på efterkälken i konkurrensen med uppstickare. Talande nog steg den renodlade elbilstillverkaren Teslas börsvärde häromveckan till en högre nivå än Fords och General Motors tillsammans.
På sikt kan det bli en överlevnadsfråga för gamla biltillverkare som Volvo hur snabbt de lyckas ställa om och möta efterfrågan på klimatvänligare teknik. Politiker som vill värna om jobb inom fordonsindustrin borde därför försöka skynda på utvecklingen snarare än att acceptera att den inte går tillräckligt fort.
Med hotande klimatförändringar duger det inte att backa in i framtiden vare sig politiskt eller tekniskt. Därför är det bilar som ska anpassas efter utsläppsregler – inte utsläppsregler som ska anpassas efter bilar.
Gå till toppen