Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Äldres perspektiv behövs för att utveckla e-handeln.”

Vi har identifierat ett antal åtgärder som behövs för att öka äldres förtroende för e-handel, skriver Anders Nyberg och Christina Ericsson, Apotek Hjärtat.

För många kunder, inte minst på landsbygden, innebär möjligheten att handla via nätet förbättrad service, skriver Anders Nyberg och Christina Ericsson, Apotek Hjärtat.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Den ökade e-handeln påverkar både kunder och olika aktörer inom handeln. För många kunder, inte minst på landsbygden, innebär möjligheten att handla via nätet förbättrad service. Men en ny undersökning från Novus visar att många äldre kunder tycker att det innebär en risk. På sikt kan det skapa ett digitalt utanförskap.
Apotek Hjärtat har låtit Novus göra en opinionsundersökning bland landets seniorer. Novus vände sig till 1 082 personer och av dem valde 62 procent att svara på de frågor som ställdes.
Undersökningen visar att många äldre ser risker med att handla på nätet. Till exempel anger drygt fyra av tio att en risk skulle kunna vara att någon kan komma åt ens kontouppgifter, men undersökningen visar samtidigt att 84 procent i åldern 65–89 år har e-handlat och att kunskapen om e-handel hos äldre är stor.
Bara 6 procent av de tillfrågade uppger att de tycker att det är komplicerat att handla på nätet. Det syns också i den analys av Apotek Hjärtats försäljningssiffror som vi har gjort. På ett år har vår e-handel ökat med över 31 procent hos kunder som är över 65 år. Vi utgår från att utvecklingen ser liknande ut hos våra konkurrenter.
Äldres tilltro till e-handel rör förstås mer än bara affärer. I förlängningen gäller det tilltron till ett allt mer digitalt samhälle, något som också är en större samhällsfråga. Vi har identifierat ett antal avgörande åtgärder som behövs för att öka äldres förtroende för e-handel.
1. Samarbetet mellan näringsliv och rättsväsendet måste öka.
Den oro äldre känner för e-handel hänger ihop med den brottslighet som finns online och risken att förlora konto- eller kortuppgifter. För att gemensamt kunna öka tryggheten on-line behöver näringslivet, polis, rättsväsende och politiska företrädare samarbeta mer. Rättssamhället måste värnas i en digital tid.
2. Debatten om riskerna online måste nyanseras.
Det är viktigt att olika medier lyfter fram de risker som finns och synliggör bedrägerier kopplade till digitalisering och e-handel. Men av stor betydelse är också att det inte skapas en överdriven bild av riskerna med att e-handla. För de allra flesta innebär e-handel trots allt att de får mer tid över till annat, trygga betalningar och säkra leveranser.
3. Sociala plattformar behöver ta större ansvar
.
Många bedragare som verkar på nätet hittar sina offer på sociala medier eller via e-post. Just nu pågår en sund debatt om Facebooks ansvar för bristande kontroll av politiska annonser, men problemet finns även för näringslivet där välkända varumärken utnyttjas i falska annonser.
4. E-handeln behöver bli en integrerad del av den traditionella handeln
.
Fysiska butiker och apotek fyller fortfarande viktiga funktioner. Handeln kan inte välja bort service till kunderna för en stark e-handel. När det gäller Apotek Hjärtat kan kunderna lämna tillbaka e-handelsvaror på bolagets fysiska apotek. För andra kan det gälla annan typ av service. Att säkra att det finns en välfungerande integration mellan den traditionella handeln och e-handeln är avgörande för att upprätthålla människors tilltro till e-handeln.
För att digitaliseringen ska hålla samman över generationsgränserna måste äldres perspektiv finnas med i den fortsatta utvecklingen av e-handeln.
I vår undersökning uppger nästan var tredje äldre att om de kunde spara tid genom e-handeln skulle de umgås mer med närstående.
Digitaliseringen kan föra människor närmare varandra.
Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat.
Christina Ericsson, e-handelschef för Apotek Hjärtat.
Gå till toppen