Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Att Skånetrafiken inte tagit hänsyn till personer med mindre vana av smartphones är inte sant.”

Alla som inte vill eller kan betala med app, kan köpa en pappersbiljett, använda betalkort eller koppla biljetter till Skånetrafikens nya reskort. Det skriver Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Självfallet lyssnar Skånetrafiken till forskning om hur inlärning fungerar hos olika grupper, skriver Linus Eriksson.Bild: Stefan Ed
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Susanne Iwarsson, professor i gerontologi vid Lunds universitet, beskriver nyanserat och tänkvärt de utmaningar som många idag möter i takt med att digitaliseringen ökar (Aktuella frågor 25/1). Hon förklarar hur vissa äldre, men även personer med kognitiva funktionsnedsättningar, till exempel minnesproblem eller problem att följa instruktioner, riskerar att isoleras om samhället inte tillhandahåller parallella system för dem som behöver extra stöd.
Den 15 december avskaffade Skånetrafiken Jojo-kortet. Det medförde en del kritik. Sedan dess har vi som arbetar inom Skånetrafiken svarat på insändare, läst artiklar, intervjuats och samtalat med kunder. Dessutom diskuterar vi internt varje dag kritiken. Själv blir jag berörd av kritiken och tar den till mig. Kritik och synpunkter hjälper oss att bli bättre.
En konkret förbättring är att informationen nu förstärks. Det är Skånetrafikens ansvar att kunderna vet hur de enklast reser. Samtidigt är det en enorm utmaning att nå alla skåningar och därför vill jag ge en faktabakgrund.
Jojo-kortet, som infördes 2009, fick också kritik. Det var inte digitalt nog, man tvingades ladda pengar på kortet 24 timmar före resan och kunde till en början inte se om det fanns pengar kvar. Det har hänt mycket sedan 2009. Idag har den stora majoriteten av Skånes befolkning en smartphone och i stort sett alla vuxna har ett betalkort. Därför var utgångspunkten när Skånetrafiken utvecklade det nya systemet att använda det kunderna har – och inte ta fram ett plastkort till.
Jag håller med Susanne Iwarsson om de svårigheter som digitaliseringen kan innebära för olika grupper. Jag inser även att Skånetrafikens kunskap om äldres förutsättningar kan bli bättre. Men att Skånetrafikens nya biljettsystem inte tagit hänsyn till personer med mindre vana av smartphones och appar är inte sant. Skånetrafiken har ett samhällsuppdrag som innebär att alla ska kunna åka med oss. Det har styrt utvecklingen av det nya biljettsystemet. Appen har aldrig varit tänkt som enda sättet att köpa biljett – även om de flesta idag använder den. Därför erbjuder Skånetrafiken flera parallella sätt att betala. Inte minst för dem som inte kan eller vill använda en smart telefon. Några exempel:
• Skånetrafiken har 30 ombud där alla kan köpa biljetter över disk. Nu dubbleras antalet till 60 – minst ett i varje skånsk kommun. Utöver det finns fyra kundcenter med samma service.
•Över 600 gula regionbussar passerar dagligen mängder av skånska orter. På samtliga kan man köpa biljett av föraren – kontantfritt av säkerhetsskäl.
• På alla bussar, automater, ombud och kundcenter kan man betala med sitt vanliga betalkort. Precis som när man handlar andra varor och tjänster.
• Skånetrafiken har i samarbete med 16 skånska kommuner skickat ut 120 000 seniorkort. På dem reser innehavarna hela eller delar av dygnet fritt med kollektivtrafiken inom sin kommun.
Med andra ord: Alla som inte vill eller kan betala med app, kan köpa en pappersbiljett, använda betalkort eller koppla biljetter till Skånetrafikens nya reskort.
Jag håller med Susanne Iwarsson om att seniorer behöver och ska ha tillgång till bra kollektivtrafik och därför är Skånetrafiken särskilt angelägen om att anpassa systemet efter deras behov. För att möta denna grupp besökte Skånetrafiken i fjol över 100 pensionärsföreningar och samtalade med omkring 10 000 seniorer. Något vi nu fortsätter med.
Jag uppskattar Susanne Iwarssons konstruktiva inlägg i den viktiga debatten kring äldre och deras förutsättningar för digitala system.
Självfallet lyssnar Skånetrafiken till forskning om hur inlärning fungerar hos olika grupper. Vi lyssnar även på våra kunder. Skälet är enkelt: Vi brinner för att fler ska välja att resa hållbart – såväl forskningens som kundernas synpunkter hjälper oss att göra det ännu enklare.
Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Gå till toppen