Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Hållbara fonder mest marknadsföring”

En djungel av hållbara fonder möter den som vill att sparpengarna ska bidra till något bra för miljön. Men bakom etiketten ”hållbart” kan det mesta dölja sig. – En stor del är bara förskönande marknadsföring, säger fondexperten Jonas Lindmark.

Det är inte självklart vad hållbara fonder investerar i. Spararna måste helt enkelt läsa det finstilta för varje fond. Klart är dock att det inte bara är sol- och vindkraft. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson / TT
Det finns inga exakta krav eller gemensam standard för vad en hållbar fond är. Det bestäms i princip av fondförvaltarna själva.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen