Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Specialläraren: Disciplinåtgärder fungerar bara på den som kan hantera känslorna

För pedagoger som jobbar med barn med särskilda behov och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är strävan efter att agera lågaffektivt närmast en självklarhet, menar specialläraren Miguel Sanchez i Svedala.

”Vi har en relationsstyrd skola. Den auktoritära metodiken fungerar inte i dag”, säger specialläraren Miguel Sanchez.Bild: Peter Frennesson
– Disciplinåtgärder fungerar bara om du ser eleven som fullt ansvarig för sitt agerande. Men om eleven inte klarar att ta det ansvaret och inte kan hantera sina känslor och reaktioner, måste vi hitta andra lösningar, säger Miguel Sanchez, som arbetar i Aggarpsskolans särskilda undervisningsgrupper för högstadieelever.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen