Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Varför ska lärarna ta ansvaret för att alla får rätt till lika skolgång?

Efter flera tuffa år i grundskolan har jag nu äntligen fått en skolsituation som fungerar för mig, skriver Olof Hilling.Bild: Roald, Berit
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
När ni annonserar en effektivisering av grundskolan blir jag orolig. Att effektivisera skolan betyder att samma arbete ska utföras med mindre resurser, eller att mer arbete ska utföras med samma resurser. Alltså ekonomiska nedskärningar. Alltså att vi i grundskolan, elever och lärare, ska få det sämre än vad vi haft innan. Varför vill ni att vi ska få det sämre? Först ska vi alltså, som skolelever, ges sämre förutsättningar och sedan, som vuxna, ska vi ta hand om de negativa samhällseffekter som följer av ständigt ökad ekonomisk tillväxt som kommunen investerar i på bekostnad av resurser till vår skola. Inte konstigt att så många unga idag mår dåligt. I en artikel i denna tidning framkom nyligen att 20 000 skånska barn är inskrivna på BUP. Att detta är ett resultat av en negativ trend sedan många år går att läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida. Folkhälsomyndigheten konstaterar även att insatser i skolan kan minska psykiska problem hos elever. Ändå väljer Lunds kommun att kraftigt skära i grundskolebudgeten. Jag undrar varför?
På kommunens webbsida står: ”Som elev är det du som är i fokus, och hos oss får du möjlighet att lära och utvecklas efter dina egna förutsättningar. Varmt välkommen!” Liknande formulering finns även i skollagen. I skollagen framgår också att om det finns omfattande behov av särskilt stöd för att skolan ska tillgodose lagens krav i förhållanden till någon elev ska kommunen finansiera åtgärder med tilläggsbelopp utöver det grundbelopp som alla elever får.
Efter flera tuffa år i grundskolan har jag nu äntligen fått en skolsituation som fungerar för mig. Tack vare mina lärare har jag en anpassad studiegång som fungera bra för mig, men som skiljer sig från mina klasskamraters. Även om mina lärare aldrig skulle säga det till mig så innebär mina anpassningar extra arbete, vilket innebär att det kostar extra pengar att uppfylla kommunens löfte och kraven i skollagen i förhållande till mig.
I höstas, under skoldebatten som pågick i tidningar och på tv, läste jag att många skolor anser att kommuner är väldigt återhållsamma då det gäller att ge ersättning för extra kostnader i samband med anpassningar för elever med särskilda behov. Det innebär att ansvaret för anpassad skolgång för barn med särskilda behov i många fall i hamnar hos enskilda lärare och föräldrar, istället för hos kommunen som enligt lag är ansvarig. Hur bra är det? Av egen erfarenhet vet jag att uppfyllandet av detta ansvar är helt beroende av enskilda lärares vilja och förståelse av de behov som varje elev har. I förlängningen är det såklart varken rättvist eller hållbart (eller lagligt?). Speciellt inte i en kommun där man kraftigt skär i skolbudgeten.
Jag undrar:
Varför vill ni ge sämre förutsättningar till skolan?
Varför skjuter man över ansvaret om lika skolgång för alla till lärare, utan att ge dem ersättning för de extra insatser som krävs?
Olof Hilling Klass 7 i Lunds Waldorfskola
Gå till toppen