Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fotbollar fixar fyrspårets tågtunnel genom Åkarp

Vanliga fotbollar i plast används när en 400 meter lång tunnel gjuts för det nya fyrspåret genom centrala Åkarp. Det är första gången metoden används för en permanent konstruktion i Sverige.

Vanliga fotbollar i plast används vid gjutningen av slitsmurarna vid Åkarps station.Bild: Trafikverket
Arbetet med att bygga ut södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår tar mer än sju år. Snart är man halvvägs och just nu bygger man bland annat en 400 meter lång tunnel genom Åkarp. Och här är det trångt.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen