Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Vi planerar för tät och hög bebyggelse i Malmö.”

När vi i L- och S-styret tittar framåt ser vi en tunnelbana under Malmö som är kopplad till en Öresundsmetro, skriver Simon Chrisander och Lars Hellström, Liberalerna.

I år har ett 29-våningshus, the Point, invigts i Hyllie, skriver Simon Chrisander och Lars Hellström.Bild: Lars Brundin
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Martin Molin och Kay Wictorin, Centerpartiet, kritiserar den stadsbyggnadspolitik Liberalerna och Socialdemokraterna för i Malmö (Aktuella frågor 27/1). Men det verkar som om de varken läst vår budget för 2020 eller satt sig in i vår politik.
Molin och Wictorin efterlyser bra pendlarparkeringar, kollektivtrafik och cykelbanor av hög kvalitet. Det är just vad Liberalerna länge arbetat för, långt innan Centerpartiet kom in i Malmö kommunfullmäktige efter 2018 års val.
Liberalerna och Socialdemokraterna, som numera styr Malmö, driver också en politik som Centerpartiet borde uppskatta.
Molin och Wictorin efterlyser parker, grönska och inbjudande oaser. L- och S-styret har höjt grönytefaktorn med 20 procent, alltså den andel grönyta som måste finnas i en detaljplan.
L- och S-styret avsatte också nyligen fem miljoner kronor för att förbättra stadens trädbestånd. Tre miljoner gick till att plantera nya träd. Två miljoner kronor till att vitalisera befintliga träd. Den nya satsningen kan läggas ovanpå förra årets tillskott av träd som var större än något annat partis ambitionsnivå för trädplantering.
Molin och Wictorin påstår att Malmös nuvarande politiska styre har missat möjligheten att planera för tät och hög bebyggelse. Men det är en inriktning som vårt styre har och som sedan länge ingår i Malmö stads budget och i revideringen av översiktsplanen, som visar vilken inriktning Malmös stadsplanering ska ha de närmaste 20 åren.
Molin och Wictorin efterlyser planering för höga hus. Men i nästa andetag påpekar de att höjden inte är viktig, tätheten ska styra.
Låt oss påminna om att planerna för Nyhamnen, de gamla industri- och hamnkvarteren kring Malmö centralstation, innehåller just höga hus och att där ska byggas tätare än någonsin tidigare i Malmö. Malmös nuvarande styre har ökat exploateringen i Nyhamnen med 50 procent jämfört med tidigare förslag,alltså antalet kvadratmeter som tillåts för bostäder. Verksamheter har ökats med 23 procent. Så oavsett om Molin och Wictorin fokuserar på höjd eller täthet så tillmötesgår vi det de efterlyser.
Under 2019 invigdes ett bostadshus på 20 våningar bakom Malmö centralstation, och även om året inte är lite mer än en månad gammalt, så har ett 29-våningshus, the Point, invigts i Hyllie. Att bygga högt i lägen som är lätta att nå med kollektivtrafik är en inriktning L+S-styret arbetar efter. Det är glädjande att Centerpartiet nu verkar dela vår ambition. Att två företrädare för partiet sedan utmålar Hyllie som ett misslyckande där befolkningen inte kan hitta attraktiva arbetsplatser, bostäder eller handel är märkligt. Det är också svårt att tro att det är en beskrivning som företag, boende och näringsidkare i Hyllie håller med om.
I år är det 20 år sedan Öresundsbron invigdes och när vi i L- och S-styret tittar framåt ser vi en tunnelbana under Malmö som är kopplad till en Öresundsmetro. Med nya stationer i Malmö får vi möjlighet att bygga hållbart genom att satsa än mer på hög och tät bebyggelse i kollektivtrafiknära lägen. Centern stred hårt för att stoppa Öresundsbron, men vi hoppas att partiet nu har insett värdet av Öresundsförbindelsen och att det är med på tåget denna gång.
Simon Chrisander (L), stadsbyggnads- och miljökommunalråd i Malmö.
Lars Hellström (L), vice ordförande i Malmös stadsbyggnadsnämnd.
Gå till toppen