Annons

Annons

Fyra spår mellan Lund och Malmö

Fotbollar fixar fyrspårets tågtunnel genom Åkarp

Vanliga fotbollar i plast används när en 400 meter lång tunnel gjuts för det nya fyrspåret genom centrala Åkarp. Det är första gången metoden används för en permanent konstruktion i Sverige.

Vanliga fotbollar i plast används vid gjutningen av slitsmurarna vid Åkarps station.

Bild: Trafikverket

Annons

Arbetet med att bygga ut södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår tar mer än sju år. Snart är man halvvägs och just nu bygger man bland annat en 400 meter lång tunnel genom Åkarp. Och här är det trångt.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy