Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malmös matscen får ett eget tv-program i vår

Malmös restaurangvärld får ett helt eget tv-program i vår när Matkanalen börjar sända i Sverige. Då blir det premiär för Pierre Orsanders ”Gatumat & Gourmet” där han ska djupdyka i både streetfood och gourmetmat i Malmö.

I "Gatumat & Gourmet" besöker Pierre Orsander olika Malmörestauranger. Här blir han serverad dumplings av Luong Lu på Köket Lu.Bild: Diego Monsiváis
Det var väl bara en tidsfråga innan Pierre Orsander också skulle starta ett tv-program. De senaste åren har han lanserat Burgarnatten, tagit falafel-VM till Malmö, startat en gastronomipodd, försökt slå världsrekord i att äta på flest restauranger på kortast tid, startat en fika-AW och sajterna Skitgott och Allt om Gastronomi. Dessutom skriver han på böckerna ”Malmöstronomy” och ”Falafelboken”.
I höstas blev han kontaktad av Øivind Lindøe som grundade Matkanalen i Norge 2015. Han berättade att de lyckats nå 600 000 månatliga tittare med sin kombination av internationella matprogram och nya norska program. Nu var tanken att överföra satsningen till Sverige.
– De ska starta i Sverige i vår och då kom vi överens om att göra en tv-serie om Malmös matscen, berättar Pierre Orsander.
Tv-programmet ”Gatumat & Gourmet” ska göras i åtta avsnitt som vart och ett fokuserar på en speciell rätt.
– Det blir pizza, råbiff, falafel, mackor, glass, dumplings, sushi och nudlar. Sen gör vi en twist på det så vi försöker få in en variation av streetfood och gourmetmat. I exempelvis pizzaavsnittet äter vi traditionell pizza på Dal Sud, lite mer unika smakkombinationer på Mastio och sen mer american style-pizzor på Opopoppa, säger Pierre Orsander.
I tv-serien får bland andra Vollmers, Scandwich, Köket Lu, Poms mackor, Ost & Vänner, Lokal 17, Que och Pink Head Noodle Bar besök.
– Syftet är att få fler att komma till Malmö och upptäcka vår matscen och gärna ställena som folk vanligtvis inte besöker, säger Pierre Orsander och avslöjar att David Changs tv-serie "Ugly delicous på Netflix har varit lite av en inspirationskälla.
Varje avsnitt ska bli elva minuter och sändas en gång i veckan. Första avsnittet sänds den 1 april som är Matkanalens premiärdatum. Matkanalen ska ingå i de största tv-distributörernas baspaket och digitalt.
Gå till toppen