Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Loa Falkman blir gudarnas konung på Malmö opera

Med ”Orfeus i underjorden” gör operetten gör comeback på Malmö opera – med storslagna kostymer, otrohetsskandaler och cancan. Loa Falkman axlar rollen som Jupiter, gudarnas självgoda överhuvud.

Loa Falkman gör rollen som gudarnas konung Jupiter.Bild: Lars Brundin
– Jupiter är oerhört inbilsk, självförhärligande och full av sig själv. Det är roligt att spela en roll som, om jag får säga det själv, är ganska långt ifrån mig själv, säger Loa Falkman.
Det är en stjärnfylld ensemble som intar Malmö operas scen när ”Orfeus i underjorden” har premiär den 14 februari: Loa Falkman som gudarnas konung, Rickard Söderberg som den nitiska Vän av ordning och Marianne Mörck i den nyskrivna rollen som Thalia, teaterkonstens musa.
”Orfeus i underjorden” följer de uttråkade gudarna på Olympen. Orfeus hustru Eurydike förälskar sig i underjordens härskare Pluto och följer honom in i döden. Då måste den motvillige Orfeus, som helst bara vill spela på sin fiol, ge sig ner i underjorden för att hämta tillbaka sin hustru – och alla de andra gudarna följer med.
”Som regissör är det en dröm att få arbeta med en sådan här ensemble”, säger Elisabeth Linton. Från vänster: Rickard Söderberg som Vän av ordning, Marianne Mörck som Thalia, Loa Falkman som Jupiter, Martin Varberg som Orfeus och Eir Inderhaug som Eurydike.Bild: Lars Brundin
Föreställningen är även ett sätt för Malmö opera att återintroducera en något bortprioriterad konstform: operetten.
– Det är 75 års-jubileum på Malmö opera i år så vi ville fira med en operett. Malmö var länge operetternas stad, säger Elisabeth Linton, chefsregissör på Malmö opera.
Operetten blandar sång med talad dialog – och innehåller ofta stora dansnummer. Den ses som en föregångare till den moderna musikalen.
De uttråkade gudarna på Olympen följer med Orfeus ner i underjorden för att hämta tillbaka sin hustru Eurydike.Bild: Lars Brundin
Historiskt har många operetter spelats på Malmöoperan – men på senare år har fokus främst legat på operor och musikaler. Operetter har däremot spelats flitigt i Ystad där Kammaropera Syd sedan 2014 har satt upp föreställningar som ”Läderlappen”, ”Glada änkan” och ”En nunna för mycket”. Biljettrycket är högt när Malmö opera åter satsar på operetten, många av vårens föreställningar är nästan slutsålda.
– Jag tror att publiken lockas både av de stora namnen och av att det är en operett. Malmö har en oerhört stark operettradition. Folk verkar jätteglada över att operetten kommer tillbaka, säger Elisabeth Linton.
Loa Falkman uppskattar operetten för att han får blanda sång med talskådespeleri. Han har lyckats tajma in flera av sina roller på Malmö opera samtidigt som förändringens vindar blåser i salongen.
– Jag gjorde ”Rigoletto” i Malmö för 20 år sedan. Då ville man göra fler operor i Malmö. Nu vill man återlansera operetten – och jag är tillbaka igen, säger han.
”Orfeus är en bekräftelseknarkare, han är ingenting utan sin fiol. Han är en riktigt kulturman som inte lyssnar på någon annan”, säger Martin Vanberg om sin rollkaraktär. Här tillsammans med Rickard Söderberg.Bild: Lars Brundin
Jacques Offenbachs ”Orfeus i underjorden” hade premiär i Paris 1858 och innehåller stor dos satir och skämt om sin samtid. Manuset har uppdaterats för att behålla sin humor och relevans. I Malmö operas versionen har Pluto blivit glutenallergiker och Allmänna opinionen har blivit Vän av ordning – en karaktär som inte drar sig för att sätta upp arga lappar i tvättstugan.
– Andreas T Olsson har skrivit ett nytt manus i Offenbachs anda, med nya stick och blinkningar till samtiden, säger Elisabeth Linton.
Gå till toppen