Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Absolut Vodka-ägare varnar för coronasmäll

Det nya coronaviruset kommer att slå hårt mot den franska spritkoncernen Pernod Ricard, som bland annat äger varumärket Absolut Vodka. Koncernledningen gör en kraftig nedrevidering av sin vinstprognos för räkenskapsåret som avslutas i sommar.

Coronaviruset slår hårt mot Kinaförsäljningen, varnar Absolut Vodka-ägaren Pernod Ricard. Arkivbild.Bild: Claudio Bresciani Scanpix/TT
Pernod Ricard, världens näst största sprittillverkare, har cirka 10 procent av sin försäljning i Kina, där försäljningen på barer och restauranger tvärnitat till följd av spridningen av det nya coronaviruset. Enligt kinesiska myndigheter har viruset hittills krävt 1 350 dödsoffer och smittat omkring 60 000 personer.
På grund av viruset räknar Pernod Ricard med att helårsvinsten för det brutna räkenskapsåret bara växer med 2–4 procent. I senast föregående prognos räknade spritjätten med en vinsttillväxt på 5–7 procent.
Den radikalt sänkta prognosen kommer i samband med en halvårsrapport från Pernod Ricard, i vilken spritjätten levererar en oväntat stark vinst på 1,8 miljarder euro, en ökning med 4,3 procent exklusive rensat för jämförelsestörande poster. Analytiker hade i snitt räknat med en vinstökning på 3 procent.
Försäljningen under halvåret, som avslutades vid årsskiftet, steg 2,7 procent till nästan 5,5 miljarder euro. Även det var bättre än väntat.
I Kina lyfte försäljningen under räkenskapsårets första halvår med 11 procent, inte minst tack vare försäljningslyft för cognacmärket Martell.
Gå till toppen