Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sofia Nerbrand: SAS gick tyvärr ner i kulturkriget.

SAS gick tyvärr ner för landning.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Budskapet i SAS omdiskuterade reklamfilm är att det är fint att människor reser och tar med sig saker hem. Insikter, kärlek, prylar, vanor och maträtter blandas sedan in i vardagen och blir hemvant. En feelgood-rulle på två minuter. Den torde inte vara särskilt kontroversiell. Men SAS valde att spetsa till det med att den skandinaviska kulturen inte existerar.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Såklart. Det rasar en kulturkamp i spalterna och politiken mellan, förenklat, socialkonservativa och kulturradikaler. Med reklamfilmen gav sig SAS in i detta turbulenta åskväder.
Företaget pallade bara de iskalla opinionsvindarna i knappt ett dygn innan det tillfälligt tog bort filmen från nätet. Att SAS gick ner för landning är oprofessionellt och olyckligt. Man måste kunna hålla den valda kursen även när det stormar, om det inte finns risk för några dödsfall.
På torsdagen bombhotades dock den danska reklambyrå som producerat filmen och polisen spärrade av en gata i centrala Köpenhamn. Som tur var fanns där ingen sprängladdning. Men att reklamskapare tvingas utrymma sitt kontor är bara ytterligare ett exempel på att kulturkampen har spårat ur. Våldshandlingar mot oliktänkande är inte längre uteslutet. Yttrandefriheten är i praktiken kringskuren.
Detta riskerar även att få till följd att en lång rad andra bolag, med mindre kommunikations- och krishanteringsresurser än SAS, i fortsättningen avstår från att ens vara i närheten av brännande samhällsfrågor.
Det vore riktigt synd. Företag verkar i en miljö där tankefigurer och tabun påverkar människors beteende. För förlusttyngda flygbolag är flygskammen ett problem. Färre passagerare betyder mindre intäkter och färre inköpta energisnåla flygplan. Att SAS visar varför resande är något gott är därför fullt legitimt.
Och de som kanaliserar berättelsen ska inte behöva frukta för sina liv.
Gå till toppen