Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas Frostberg: En inställd mobilmässa kan ge oväntade effekter

Världens största mobilmässa ställs in på grund av oron för spridningen av coronaviruset. Det är lätt att tänka att det bara handlar om fyra dagars inställt tapasmingel i Barcelona, men beslutet kommer att påverka mobilbranschen under större delen av året – och kan även ge oväntade effekter för fler branscher.

Mobile World Congress i Barcelona 2015.Bild: Jenny Leyman
Det årliga eventet Mobile World Congress är en gigantisk samling för mobilbranschen, där tiotusentals människor trängs i mässhallarna i Barcelona varje dag under sista veckan i februari.
För en utomstående är det förmodligen svårt att fullt ut förstå omfattningen och betydelsen av mobilmässan. Men efter att ha varit på plats under en rad år och bevakat spektaklet ända sedan mässan växte ur filmpalatset i Cannes och flyttade till Barcelona för cirka femton år sedan kan jag bara konstatera att inget annat event i mobilbranschen ens kommer i närheten av denna händelse.
Den liknelse som ligger närmast till hands är politikerveckan i Almedalen – byt bara ut partiledare mot företagsledare, politiska utspel mot produktlanseringar och rosévin och snittar mot spanskt rödvin och tapas så har du en rätt god bild av vad som händer under mobilmässan i Barcelona ett vanligt år.
Alla tungviktarna är där – utom Apple som konsekvent har nobbat Mobile World Congress i övertygelsen om att de får större uppmärksamhet när de kör egna lanseringsevent.
Bolagen har sina inrutade dagar och tider för presskonferenser sedan många år. När ett bolag för några år sedan bestämde sig för att ändra tid sågs det som en direkt utmaning av en konkurrent om mästartiteln i branschen. Genom en blandning av sådana tjuvnyp och utspel om flest megapixlar i branschen försöker mobiltillverkarna locka flest journalister till just sin presskonferens.
Minst lika viktigt är dock att mässan, förutom att vara tillfället för släpp av några av årets viktigaste produktnyheter, också fungerar som mötesplats på högsta nivå mellan företagsledningar för globala tillverkare av mobiltelefoner och annan utrustning å ena sidan och köpare bland teleoperatörerna å andra sidan.
Nu är det lätt att tänka att det väl bara är att boka ett nytt datum i kalendern när spridningen av coronaviruset väl avtagit, men planeringen av produktlanseringarna som skulle ha skett på årets mobilmässa är en del av en längre utvecklingsplan som ofta sträcker sig över 12-18 månader.
På samma sätt är agendan för koncerncheferna i de världsledande bolag som deltar på mässan inte något som läggs om i en handvändning. Att hitta ett ny vecka senare i år när alla dessa har en lucka i kalendern samtidigt är snudd på en omöjlighet.
Det innebär att den inställda mässan utan tvekan kommer att få effekter långt bortom den sista veckan i februari när Mobile World Congress skulle ha ägt rum.
I ett större perspektiv är det förstås ett mindre bekymmer jämfört med det mänskliga lidande som drabbar dem som utsätts för coronaviruset. Mobilbranschen kommer inte att gå under på grund av att mässan ställs in. Tvärtom hade det varit värre om mässan hållits och utvecklats till en plats som bidrog till global spridning av viruset när människor åkte hem efter att ha minglat på mässgolvet och trängts på bussar och tunnelbanan till och från mässområdet varje dag.
Samtidigt kan den inställda mässan få effekter bortom de mest uppenbara konsekvenserna som avbrottet innebär i mobilbranschens årskalender, effekter som potentiellt kan ge ringar på vattnet långt utanför telekomsektorn.
Produktlanseringarna kommer nämligen att genomföras ändå, men via presskonferenser på nätet som i Sonys fall eller genom mindre event lokalt runt om i världen som i Ericssons fall.
Läs också Även Sony drar sig ur årets mobilmässa efter virusutbrott
Högst ofrivilligt blir det alltså ett tillfälle att testa alternativa sätt att masskommunicera, ett skarpt skifte som inget av bolagen annars hade vågat sig på.
Utgå från att effekterna av detta kommer att analyseras framlänges och baklänges av budgetansvariga på storbolagens marknadsavdelningar som varje år plöjer ner mångmiljonbelopp i att bygga montrar och skicka medarbetare till mobilmässan i en stad där hotellen tar ut hutlösa överpriser under den aktuella veckan. (Se där, ännu en parallell till Almedalen för övrigt!)
Den inställda mässan skulle därmed kunna innebära att bolagen inför nästa år tar sig en allvarlig funderare på hur de bäst spenderar sina pengar.
Det har dessutom funnits en växande kritik mot den kapprustning i form av monteryta som skett på Mobile World Congress, där inte minst innovativa uppstartsbolag har upplevt att de haft allt svårare att nå ut med sina budskap. Kanske får arrangören anledning att ta dessa framväxande bolags åsikter på större allvar igen, om de stora skulle överväga att dra ner på sina mässytor.
Allra mest intressant vore om bolagen i sina analyser på allvar börjar undersöka styrkor och svagheter i dagens system för distansmöten och webbsända konferenser. Behovet av möten mellan människor har inte minskat, snarare tvärtom – men frågan är om det finns andra sätt att lösa det på än att slentrianmässigt skicka stora delegationer till dyra mässor?
I dag är tekniken dock ofta för dålig för att digitala möten ska kunna ersätta de fysiska. Det saknas fortfarande verkligt banbrytande innovationer för att på allvar minska avstånden när möten sker över nätet. Om någon bransch bör ha förutsättningar – och ansvar – att ta fram sådana lösningar är det rimligen mobilsektorn.
Skulle det hända kan årets inställda mobilmässan rent av visa sig vara den viktigaste på flera år genom de ringar på vattnet den kan få.
Gå till toppen