Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nu börjar jakten på det snösäkra rallyt

Rally Sweden står inför en av de största utmaningarna i sin 70-åriga historia. Mitt i den globala uppvärmningen måste arrangörerna hitta ett sätt att säkra snötillgången. Och det är bråttom.

Rally Sweden är det enda snörallyt i WRC-cirkusen. Och det är just snön och isen som ger rallyt dess plats i kalendern. Så här såg det ut det snörika året 2018. Arkivbild.Bild: Micke Fransson
Rally Sweden är det enda snörallyt i WRC-cirkusen. Och det är just snön och isen som ger rallyt dess plats i kalendern. Slask och grus är inte acceptabelt, något som Jean Todt, president för Internationella bilsportförbundet (Fia), var tydlig med när han mötte pressen i Torsby under årets rally:
– Rally Sweden måste vara på snö. Det här kommer aldrig att hända igen, sade han med eftertryck och syftade på det milda vädret utanför fönstret.
Adressen var tydlig: Leverera vad ni har lovat. Rally Sweden har två år kvar på sitt kontrakt med Fia. Och nu är goda råd dyra.
– Vi måste presentera en plan som snösäkrar rallyt, säger rallyts vd Glenn Olsson.
Frågan är bara hur man gör det när klimatförändringarna ändrar de förutsättningar som hållit vinterrallyt levande ända sedan 1965. Och samtidigt står andra aktörer och bankar på porten.
– Vad vi skulle kunna hjälpa till med är bättre vägar. Vi har full vinter här uppe, säger Thomas Fuchs, ordförande i Motorklubben VMT Jämtland, en samarbetsorganisation för sju motorklubbar i Jämtland och Härjedalen.
Redan för över tio år sedan erbjöd jämtarna att rallyt kunde flytta norrut.
– Vårt erbjudande var förutsättningslöst. Vi kunde hjälpa till så det blev bättre vinterförhållanden, säger Fuchs.
Men förslaget dog i sin linda. Jämtlänningarna kunde inte mobilisera tusen volontärer och intresset från Karlstad var, för att uttrycka det milt, svalt.
Men rallyseriens promotors vill ha ett riktigt vinterrally. Och det finns andra möjligheter som undersökts.
Tatu Lehmuskallio var tidigare vd för AKK Sport som driver det finska Jyväskylärallyt.
– Vi arrangerar ett nationellt rally på vintern och promotorn för VM-serien har pratat med oss om möjligheterna att arrangera ett WRC-rally på vintern nära polcirkeln, säger han.
Bara tanken på ett ”Arctic rally” är lockande.
– Som sportevenemang vore det idealiskt, men som ett affärsprojekt är det helt enkelt inte möjligt, säger Lehmuskallio som menar att de skulle förlora både sponsorer och publik.
Men om det inte går i Finland kan det finnas andra platser där det möjligen skulle fungera. Ett rykte säger att det finns starka krafter i Kanada som säger sig kunna erbjuda vinterförhållanden. Men tanken tilltalar inte alla. För rallykalendern är som ett pussel där alla bitar måste falla på plats.
– Biltillverkarna vill att rallyn ska hållas där det finns en marknad. De har ett stort inflytande över kalendern. På den sportsliga sidan är Kanada bra, men kanske inte så bra marknadsmässigt, säger Lehmuskallio.
En annan möjlighet vore ett vinterrally i Ryssland.
– Jag tror inte att det inom den närmaste framtiden är en möjlighet. Men vem vet, saker kan ändras snabbt, säger Tatu Lehmuskallio.
Ett annat hot mot Rally Sweden är det rotationssystem som införts av Fia för vissa rallyn. Det försökte WRC med för vinterrallyt 2009, när Norge tilldelades tävlingen på Sveriges bekostnad. Men en rotation skulle kunna bli förödande för Rally Sweden eftersom intäkterna från ett rally då måste bekosta organisationen i två år.
Nu får de svenska arrangörerna slå sina kloka huvuden ihop för att hitta ett sätt att ”snösäkra” rallyt. Och det måste ske redan till nästa år.
Det spekuleras i att Rally Sweden inte längre ska behöva samla bilarna tre gånger per dag på serviceplatsen i Torsby. I stället kan man återinföra möjligheten till så kallad ”remote service”.
Då skulle rallyt kunna flytta längre norrut i Värmland där tillgången på is och snö kan uppfattas som säkrare. Till exempel skulle rallycrossbanan i Höljes kunna vara en möjlig serviceplats.
– Vi räknar med att kunna presentera en plan före sommaren, säger Glenn Olsson.
Fakta

Rally Sweden och snön

1950: Svenska rallyt startar som ett sommarrally.

1965: Rallyt flyttas till vintern.

1966: Rekordkallt rally med temperaturer ned till -41°C.

1990: Rallyt ställs in på grund av snöbrist. Efter det flyttas rallyts sträckning längre norrut.

2009: Norge anordnar vinterrallyt. Rally Sweden ställs in.

2016: På grund av mild vinter körs bara 12 av 21 specialsträckor.

2020: På grund av mild vinter körs bara 9 av 19 specialsträckor.

Gå till toppen