Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Åldringsbedragare försökte luras genom falskt dödsbesked

Åldringsbedragaren ringde upp den 70-åriga kvinnan för att meddela att hennes nära anhörige avlidit. Men för att kunna få dödsbeskedet var kvinnan tvungen att logga in på sin bank-id.

Kvinnan fick samtalet vid 15-tiden igår, från en man som uppgav sig vara från polisen. Men hon anade oråd och följde inte hans instruktioner. Istället ringde hon 114 14 och gjorde en anmälan.
– Det här är väldigt nedrigt gjort. Med dödsbeskedet spelar man på känslor och försöker få offret att koppla bort sitt logiska tänkande, säger Jimmy Modin, Malmöpolisens presstalesperson.
Det var kring årsskiftet som det utbröt en våg av bedrägerier mot äldre personer. Tillvägagångssättet har skiftat. I flera fall har bedragaren utgett sig för att vara just för polis. Men det har även handlat om falska mäklare, banktjänstemän, läkare och så vidare.
Syftet med samtalen är att få offren att logga in på sin bank – eller förberedda dem på ett hembesök där målet är att stjäla värdesaker.
Strategin med falska dödsbesked har främst förekommit i andra delar av landet.
– Vi har haft ärenden där man ringer en gammal kvinna och uppger att hennes son är svårt skadad efter en trafikolycka och ligger på operationsbordet och inte kan ta emot samtal. Så uppmanas kvinnan att logga in på banken, säger Ewa-Gun Westford, polisens presstalesperson gällande åldringsbrott.
Polisen i region Syd har sedan årsskiftet satt samman en särskild grupp utredare och analytiker för att kartlägga och sätta in åtgärder mot ligorna.
Och en handfull personer sitter häktade misstänkta för storskaliga bedrägerier mot äldre. Sedan dess har inflödet av anmälningar minskat. Men fortfarande uppdagas ett flertal fall i regionen varje dag – främst försöksbrott.
Gå till toppen