Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Klagshamn kan få expressbuss till Hyllie

Stadens busslinjekarta ritas om i etapper under de kommande tio åren. En expressvariant av linje 6 mellan Klagshamn och Hyllie ingår i planen som tekniska nämnden godkände på onsdagen. Den stora knäckfrågan är hur trafikstockningar ska undvikas när de nya expressbussarna börjar rulla.

Kommunalråd Andreas Schönström (S) är nöjd med den planerade expressvarianten av busslinje 6 från Klagshamn till Hyllie under rusningstid.Bild: Hussein El-alawi
Malmös bussresenärer står inför en rad nyheter som presenteras i en ny linjenätsutredning för stads- och regionbusslinjerna för de kommande tio åren.
Planen, som tagits fram av fastighets- och gatukontoret och stadsbyggnadskontoret tillsammans med Skånetrafiken, godkändes av politikerna i tekniska nämnden på onsdagen.
Trafikkommunalråd Andreas Schönström (S) räknar med reaktioner:
– Massvis av människor har synpunkter på varför bussen går just där, eller inte just där. Men den bärande tanken är att göra det så enkelt som möjligt att åka kollektivt. Det krävs när vi bygger staden tätare.
Knäckfrågan är hur de fyra nya expressbuss-stråken ska fungera, med prioriterad framkomlighet för expressbussarna, utan att annan trafik stockar sig.
Andreas Schönström konstaterar att det fortfarande saknas en strategi för expressbussomvandlingen av linje 4. Linjen går mellan Bunkeflostrand och Limhamn till Segevång via Malmö Centralstation, men den svåraste sträckan är mellan Limhamn och Centrum.
– Där finns ingen lösning mer än var man tycker att bussen ska gå, säger Andreas Schönström.
Han överväger att lotsa om cyklisterna:
– Det finns möjlighet att lägga cykelbanorna i parallellgator istället för längs Linnégatan.
Bild: Krister Cronqvist
Fakta

Fyra nya Malmöexpresslinjer på väg

För de kommande tio åren planeras fyra nya Malmöexpresslinjer, utöver linje 5.

Malmöexpress-bussarna är extra långa och turtäta och sätts in på de stråk där de vanliga stadsbussarnas kapacitet inte räcker till. Bussarna är helt elektrifierade, för att nå målen om minskade utsläpp och bullernivåer.

Åtgärderna delfinansieras av staten inom ramen för Sverigeförhandlingen. Som motprestation ska Malmö planera för byggen av 26 750 bostäder fram till 2035.

Även moderaten Håkan Fäldt, som är andre vice ordförande i tekniska nämnden, är bekymrad över framkomligheten när de nya expressbusslinjerna sätts igång.
– När vi planerar framåt kommer vi att bevaka framkomligheten för all trafik och alltid säga nej till busskörfält som inte behövs, till exempel på Linnégatan, säger han.
Håkan Fäldt (M).Bild: Patrik Renmark
Moderaternas förslag för att minska trängseln på Centrums gator är att enkelrikta Djäknegatan och Slottsgatan.
– Då kan du ha tre körfält i en riktning: ett för bussar, ett för annan trafik och ett för cyklister och andra långsamma fordon, säger Håkan Fäldt.
Klagshamnsbornas önskemål om en snabb busslinje till en knutpunkt får ett svar i den nya linjenätsutredningen. Möjligheten att från 2021 förstärka linje 6 med en snabbvariant direkt till Hyllie i rusningstrafik, utan de vanliga stoppen i Bunkeflostrand, ska utredas.
En vägledande princip för linjeplaneringen var att täcka utbyggnadsområden, och utredningen fastslår att Västra hamnen, delar av Limhamn, Nyhamnen, Norra hamnen, Hemgården i Husie och Fosie skulle behöva förstärkt kollektivtrafik i närtid.
Men önskemålen om stadsbusstrafik från Tygelsjö och Gyllins trädgård förverkligas inte i planen.
En fördjupad, mer detaljerad plan för dragningar och hållplatser i de mest centrala delarna av Malmö tas fram under våren.
Bild: Krister Cronqvist
Fakta

Så förändras Malmös busslinjenät

Här är de stora förändringarna i busslinjenätet som planeras för 2021. Utgångspunkten är planeringen av Malmöexpressen-linjerna.

1. Linje 1 får en ny sträckning förbi Oxie station och ersätter linje 32-sträckningen genom Kristineberg.

2. Linje 2 får en ny sträckning från Centralen till Nyhamnen.

3. Linje 4 kortas av till Segevång. Sträckan Värnhem- Segevång-Stora Bernstorp övertas av linje 34.

4. För att korta restiden mellan Klagshamn och Hyllie utreds en ny expressdragning med arbetsnamnet 6A via Naffentorpsvägen i rusningstid.

5. Linje 8 omvandlas till Malmöexpressen och övertar sträckan Centralen-Västra Hamnen från linje 2. Sträckan Centralen-Hyllie övertas av linje 10.

6. Den västliga delen av linje 8 omvandlas till linje 10 som går mellan Centralen och Hyllie med en förlängning till Svågertorp.

7. Linje 31 förlängs från Lindängen till Svågertorp.

8. Linje 32 får en ny sträckning via Oxie station. Övertar̊ linje 1:s sträckning genom Oxievå̊ng och Käglinge.

9. Linje 33 får en ny körvä̈g mellan Hyllie och Lindängen, och Svå̊gertorp slopas.

10. Linje 34 förlängs och kör sträckan Värnhem-Segevång-Stora Bernstorp.

11. Linje 35 får Hemgården i Husie som ny ändhållplats.

Gå till toppen