Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Den ökande trafiken till och från Bornholm medför stora utmaningar för hela Skåne.”

E 65 måste byggas ut. Det är inte bara en fråga för den berörda regionen eller de kommuner som ligger längs med vägen, skriver Anders Hansson (M), riksdagsledamot, och Peter Juel-Jensen, ledamot i det danska folketinget och företrädare för det borgerliga partiet Venstre.

Att bygga ut E 65 till en så kallad 2+2-väg skulle korta restiden för pendlare och turister och minska antalet olyckor, skriver Anders Hansson och Peter Juel-Jensen.
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Sveriges regering måste samarbeta med Danmark för att utveckla väg E 65 – en av de viktigaste förbindelserna mellan Sverige och Danmark.
E 65:s sträckning mellan Ystad och Svedala byggdes senast om under slutet av 1990-talet då den bland annat blev mötesseparerad. Sedan dess har trafikflödena på E 65 mellan Ystad och Malmö ökat med mellan 80 och 100 procent, enligt siffror från Trafikverket. Att vägens utformning 25 år senare i princip är densamma leder till omfattande köer och andra trafikproblem.
Sveriges och Danmarks regeringar måste så snart som möjligt se till att situationen för trafike ntill och från Bornholm blir betydligt bättre än idag. Det är inte bara en fråga för den berörda regionen eller de kommuner som ligger längs med E 65.
Resandet mellan Ystad och Bornholm ökar kraftigt. På 20 år har trafiken ökat från drygt 600 000 passagerare till drygt 1,6 miljoner passagerare per år, enligt siffror från Ystad hamn.
Det kommunala bolaget Ystad hamn bygger nya större färjelägen. År 2022 ska världens största katamaran gå mellan Ystad och Bornholm.
Den ökande trafiken till och från Bornholm medför stora utmaningar för hela Skåne, inte minst genom ytterligare belastning på vägnätet. E 65 är redan hårt belastad mellan Ystad och Malmö. Vid färjornas ankomst till Ystad uppstår långa köer.
Färjetrafiken mellan Ystad och Bornholm utgör en viktig länk mellan Sverige och Danmark.
• Den gör att danskar som bor på Bornholm smidigt kan pendla till och från sina arbeten.
• Den möjliggör för danskar att pendla till och från sina sommarhus.
• Den knyter samman Bornholm med Köpenhamn och förkortar restiden till den danska huvudstaden.
• Den gör att fler kan ta del av det kulturliv och den natur som Ystad och Österlen erbjuder.
• Den gör att det inte är någon stor affär för Ystadbor att ta sig till Bornholm.
• Den bidrar till turism- och besöksnäringen.
Den danska regeringen har tydligt uttryckt och verkat för ökad kapacitet på färjelinjen mellan Bornholm och Ystad. Det är förståeligt, eftersom färjelinjen är en förutsättning för att Bornholm ska fortsätta att växa och utvecklas. Sveriges regering bör också agera. Ett ökat resande mellan Ystad och Bornholm medför fler arbetstillfällen, tillväxt och skatteintäkter.
E 65 är en pulsåder för sydöstra Skåne och Bornholm, både för persontransporter och för svensk export och import.
Att bygga ut E 65 till en så kallad 2+2-väg skulle korta restiden för pendlare och turister och minska antalet olyckor.
För att sydöstra Skåne och Bornholmska utvecklas och bidra till tillväxt i såväl Sverige som Danmark måste E 65 byggas ut. Sker inte det hämmas tillväxten i och kring Ystad.
Vi uppmanar Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Danmarks transportminister, Benny Engelbrecht (S) att skyndsamt agera för att säkerställa att den viktiga länken E 65 mellan Sverige och Danmark kan fortsätta att utvecklas och bidra till ökad tillväxt och fler arbetstillfällen.
Regeringarna i Sverige och Danmark har länge talat om vikten av ett tätare samarbete mellan länderna för att utveckla Öresundsregionen. Även om en hel del görs, är det mycket som återstår. Att förbättra situationen för trafiken till och från Bornholm är ett konkret exempel där våra regeringar kan gå från ord till handling och bidra till fortsatt integration mellan de båda länderna.
Anders Hansson (M), riksdagsledamot från Skåne, ingår i trafikutskottet och är talesperson i sjöfartspolitiska frågor.
Peter Juel-Jensen, från Bornholm, ledamot av folketinget för Venstre och ingår i utskottet för landsbygd och öar.
Gå till toppen