Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Genom humor testar barn och unga läskiga tankar

Sociala medier och andra former av digital kommunikation får ökad betydelse för barn och unga nu i pandemitider. Det säger Joanna Doona, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet.

Sociala medier får ökad betydelse i en tid då barn och unga isoleras fysiskt från varandra och samtidigt behöver bearbeta oro och rädsla, menar forskare.Bild: Sara Johari
– Dels behövs det i distansundervisning och dels fyller det en slags socioemotionell roll: saker som tidigare avhandlats på skolgården eller i korridoren sker nu troligen i större utsträckning på sociala medier, exempelvis lek, skojande, rykten och informationsspridning.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen