Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Riskakan storsäljare i kristider för Malmöföretag

Ris- och majskakor har ofta varit räddningen för den hungrige som snabbt vill hitta något att tugga på.
Suget har inte minskat efter coronavirusets utbrott.
Malmöbaserade företaget Midsona har fått ett stort uppsving för varorna som är lämpade för skafferiet.

Malmöföretaget Midsona ökat sin försäljning med 40 procent under de två första veckorna av mars.Bild: Henrik Montgomery/TT
– Försäljningen har varit cirka 40 procent högre de två första veckorna i mars jämfört med motsvarande period föregående år, säger Peter Åsberg, vd och koncernchef.
Midsona har en rad varumärken i sin portfölj.
– Vi arbetar med hälsosamma och ekologiska varumärken, bland de mest kända är kanske Friggs och Kung Markatta.
Peter Åsberg menar att trenden i stora delar av Europa ser likadan ut. Äldre håller sig inne, vuxna arbetar hemma och i vissa fall är skolorna stängda. Samhället har förändrats i takt med coronavirusets utbredning. Hemmets lugna vrå har blivit samlingspunkten.
– Det här är en otroligt bekymmersam situation för hela världen. Men någonting som är väldigt viktigt just nu är att förse människor med mat. I tider som dessa är det betydelsefullt att kunna samla familjen och äta tillsammans, säger Peter Åsberg.
Konsumtionen av mat för hemmabruk har helt enkelt ökat.
– Vi har ett brett sortiment, men många av våra ekologiska produkter har gått bra: torra varor, olika former av bakprodukter, men också konserver med bönor och linser. Även majs- och riskakor har haft ett väldigt fin försäljningsutveckling under mars månad, säger Peter Åsberg.
Hur stor uthållighet har ni när det gäller att leverera era produkter?
– Vår organisation ställer upp på ett fantastiskt fint sätt. Vi har ett antal fabriker runt om i Europa som går på högvarv. Än har vi inte sett så stora problem i leveranskedjan, trots att efterfrågan varit extremt hög, säger Peter Åsberg.
Gå till toppen