Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stopp för biljettkontroller på pågatågen i coronans spår

För att minska risken att sprida coronavirus sätter huvudskyddsombudet på pågatågen nu stopp för biljettkontroller. Stoppet träder ikraft direkt, vid lunchtid på tisdagen. Arriva går nu till Arbetsmiljöverket för att häva stoppet.

Vid lunchtid på tisdagen stoppade huvudskyddsombudet på Pågatågen biljettkontrollerna – för att minska risken för smittspridning.Bild: Lars Brundin
– Biljettkontroller är hur man än gör en ganska närgången upplevelse. Vi vill inte sprida smittan till vare sig anställda eller till resenärer, säger Ola Brunnström, huvudskyddsombud vid pågatågen som körs av Arriva.
Han pekar på att det kan vara svårt att hålla händerna rena ombord på tågen – handspriten ransoneras och ibland är tvålen slut på toaletterna. Och ombord på ett tåg är det omöjligt att inte ta med händerna när tåget kränger och när man rör sig genom vagnarna. Han har därför beslutat om ett så kallat skyddsombudsstopp för biljettkontroller. Det gäller från lunchtid i dag, tisdag, på alla Pågatåg runt om i Skåne, upp till Halmstad och Alvesta i norr.
Skyddsombudsstoppet innebär nu att personalen ska fortsätta att finnas tillhands ombord på tågen, svara på frågor, ge information och hjälpa till med rullstolsramp till exempel. Däremot ska de inte aktivt kontrollera biljetter och inte i onödan röra sig genom tågen, förklarar Ola Brunnström.
– Det hör till ovanligheten att ta till skyddsombudsstopp - det är när man uppfattar att det finns en allvarlig risk för liv eller hälsa, säger Ola Brunnström.
Arriva beslutade sig under tisdagseftermiddagen för att vända sig till Arbetsmiljöverket för att förmå dem att häva stoppet.
Christer Ekelund som är kommunikationschef vid Arriva berättar att de bett Arbetsmiljöverket att hantera frågan snabbt.
– Vi tycker inte att det finns några skäl att lägga ett sånt här skyddsombudstopp, säger han och motiverar det med att Arriva redan infört så kallad "visuell visering" ombord på Pågatågen – personalen tar inte i biljetterna utan tittar bara på dem. Personal som rör sig i tåget är dessutom viktig för att resenärerna ska känna sig trygga och säkra ombord, resonerar han.
Hur ska personalen kunna hålla avståndet till andra personer ombord, det är inte stora ytor att röra sig på i ett tåg?
– Jag har inget svar på hur man ska göra, men smittskyddsläkaren har bedömt att med visuell visering så är risken för kontaktsmitta väldigt väldigt liten, säger Christer Ekelund.
Gå till toppen