Det återstår att se om Gretaeffekten överlever covid-19. Fram till viruset slog till var hon namnet på allas läppar och ”Gretaeffekten” mer än ett av språkrådets nyord för 2019 – det var också begreppet på många barnboksförläggares läppar. Under ett års tid, från att Greta Thunberg satte sig utanför Riksdagen och inledde den numera världsomspännande klimatstrejken, mer än fördubblades utgivningen – och försäljningen – av barnböcker på tema klimatkris, vilda djur och miljöförstöring i Storbritannien. Efterfrågan kom inte bara från föräldrar, utan även från barnen och ungdomarna själva, som, enligt en artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature har stor inverkan på föräldrars ståndpunkt i klimatfrågan. Inte bara för att föräldrar bryr sig om vad deras barn tycker, utan också för att barns och ungdomars åsikter uppfattas som rena, äkta, obefläckade av ideologi och parti.
Läs vidare med Digital!
Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt