Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ull ny inkomstkälla för svenska fårbönder

Filippa K, Acne och Mini Rodini – tre svenska klädmärken som nu gör kläder av svenskt ull. I stället för att vara en kostnad blir ull en inkomstkälla att räkna med för Sveriges fårbönder.

Ull har länge varit en förlustaffär för svenska fårbönder. 2018 importerades ull för miljontals kronor från utlandet. Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Modebranschen och ett tiotal svenska fårbönder har tillsammans startat ”The swedish whool initiative”. Ett initiativ där flera stora märken inom modebranschen köper och använder sig av svensk ull – som annars hade bränts upp.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen