Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Louise Bringselius: "Människor hjälper varandra som aldrig förr."

I dagens kris kring covid-19 ser vi ett omhändertagande klimat växa fram.Bild: Hasse Holmberg / TT
Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
Gradvis börjar vi förstå konsekvenserna av coronavirusets framfart – i termer av hälsa, ekonomi och livskvalitet. När krisen är över kommer vi att blicka tillbaka på en lång rad trauman och tragedier. Sorgen bär vi gemensamt som samhälle.
Men det kommer en dag när allt är över och redan nu märks tecken på ett grundläggande skifte där vi kan vakna upp till ett mer omhändertagande klimat. Under många år har vi hört beslutsfattare tala om resultatfokus och ibland har det gett intrycket att målet helgar medlen. Därför har också mellanmänskliga relationer fått en allt mindre mänsklig karaktär. Ändå är det omtanken i dessa relationer som gör att människor mår bra.
Forskare skiljer mellan instrumentella, principbaserade och omhändertagande etiska klimat i samhället och dess organisationer. Instrumentella klimat har fokus på resultat och framför allt ekonomiska värden. Principbaserade klimat bygger på rättsliga och moraliska principer. Omhändertagande klimat betonar vårt sociala ansvar. Omhändertagande och principbaserade klimat leder till att människor mår bra och blir motiverade att bidra, medan sådana effekter är mindre vanliga vid instrumentella klimat (Simha och Cullen 2012, Academy of Management Perspectives).
I en nypublicerad studie i ansedda forskningsjournalen Human Relations presenteras liknande resultat. Forskarna Quade, McLarty och Bonner (2019) visar att organisationer där endast resultat betonas tenderar att prestera sämre än verksamheter där exempelvis omhändertagande värden också ges stor plats. Resultatfokus kan ses närmast som en hygienfaktor, men det är således inte ensamt tillräckligt för att skapa en högpresterande verksamhet.
Resultaten gäller både i organisationer och i samhällen. Vi måste helt enkelt också visa att vi på djupet ser varandra som människor och bryr oss om varandra. Annars får vi inte ett samhälle där människor trivs och vill samarbeta.
Ändå har just resultatfokus blivit ett honnörsord i organisationsvärlden under senare år. En anledning kan vara att mål- och resultatstyrningen i offentlig sektor felaktigt har tolkats som att andra värden är underordnade. En annan anledning kan vara stora besparingskrav.
I dagens kris kring covid-19 håller något på att hända. I vissa länder ser vi auktoritära tendenser växa sig starka och vi ser också exempel på egoism. Men framför allt ser vi ett omhändertagande klimat växa fram, då människor mobiliserar och hjälper varandra som aldrig förr. Bland annat ser vi tusentals människor anmäla sig som frivilliga till vård och omsorg och företag erbjuda gratis stöd av olika slag. Här skapas resultat tack vare ett etiskt klimat av omtanke, snarare än utifrån ett avhumaniserat, instrumentellt resultatfokus. Det finns därför anledning till försiktig optimism, även om stormen just har börjat.
Gå till toppen