Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Carolina Söderholm: När ska kvinnors gråt ses som en styrka?

Carolina Söderholm ser kvinnor skreva och män gråta i Malmövaruhuset Hansas reklamkampanj.

Varuhuset Hansas vårmodekampanj ”Våga ta plats”, utformad av Malmö reklambyrå, har väckt internationell uppmärksamhet.Bild: Malmö reklambyrå
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Damen i laxrosa kostym slår sig ner och sprider obesvärat ut benen. På nästa affisch tar en kvinna i syrenlila brallor och knytblus bredbent plats på tåget. Först kom "Celebrate the womanspread". Med kaxiga foton och filmklipp tagna i kollektivtrafik lanserade varuhuset Hansa i Malmö sitt vårmode. Kvinnorna skrevade med benen på manspreading-manér och tog utan att be om ursäkt det offentliga rummet i anspråk. Det är en kampanj som provocerat. I internationell media har det ifrågasatts varför kvinnor ska ta efter ett oönskat manligt beteende.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen