Annons

Annons

Annons

Ekonomi

Anmälda resebolag ökar – vägrar återbetalning

Reseföretag bryter mot lagen när de inte återbetalar kunder för inställda resor. Trots detta nekas resenärer pengarna tillbaka – och många företag har därför anmälts till både Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Har en resa blivit inställd är det pengarna tillbaka som gäller, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Text: 

Konsumentverket granskar nu Flixbus, sedan företaget anmälts för att neka återbetalning flertalet gånger inom loppet av en kort tidsperiod. Arkivbild.

Bild: Matthias Schrader

Annons

Konsumentverket öppnar nu ett tillsynsärende mot Flixbus på grund av att bussbolaget inte återbetalat sina kunder för inställda resor. Men bolaget är långt ifrån ensamt, under mars har fler anmälningar än vanligt inom reseområdet upprättats.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan