Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Anmälda resebolag ökar – vägrar återbetalning

Reseföretag bryter mot lagen när de inte återbetalar kunder för inställda resor. Trots detta nekas resenärer pengarna tillbaka – och många företag har därför anmälts till både Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
– Har en resa blivit inställd är det pengarna tillbaka som gäller, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Konsumentverket granskar nu Flixbus, sedan företaget anmälts för att neka återbetalning flertalet gånger inom loppet av en kort tidsperiod. Arkivbild.Bild: Matthias Schrader
Konsumentverket öppnar nu ett tillsynsärende mot Flixbus på grund av att bussbolaget inte återbetalat sina kunder för inställda resor. Men bolaget är långt ifrån ensamt, under mars har fler anmälningar än vanligt inom reseområdet upprättats.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen