Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Coronakrisen kan tvinga Öresundsbron att skjuta på låneavbetalningar

Coronakrisen slår hårt mot trafiken över Öresundsbron. Mars 2020 var den svagaste intäktsmånaden sedan bron invigdes för tjugo år sedan.
Öresundsbrokonsortiet kan nu komma att skjuta fram avbetalningarna på sina miljardlån och ge upp planerna på att brons landförbindelser ska vara fullt betalda 2030.

Betalstationen vid Lernacken gapar tom sedan Danmark infört gränskontroller mot Sverige.Bild: Hussein El-alawi
I slutet av februari lade Öresundsbrokonsortiet fram sin årsredovisning för 2019. Konsortiet redovisade då en vinst på 855 miljoner danska kronor och förutsåg att 2020 års resultat skulle bli ännu lite bättre.
Brokonsortiet räknade då med att fram till 2030 kunna återbetala hela sin skuld till ägarbolagen Svedab AB och a/s Øresund för byggnationen av brons landförbindelser.
Sedan dess har en hel del vatten runnit under Öresundsbron – och de ekonomiska förutsättningarna ändrats i grunden.
Coronapandemin har under de senaste veckorna satt stopp för nästan all fordonstrafik över Öresundsbron. Dessutom har järnvägstrafiken skurits ner till ett minimum.
– Det har varit en kraftig nedgång i trafiken. Personbilstrafiken har minskat med mer än 70 procent under coronautbrottet. Det är en konsekvens av samhällets restriktioner, stängda besöksmål och den danska inresekontrollen, säger John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig på Öresundsbrokonsortiet.
– Godstrafiken är mer på normala nivåer, men minskar vecka för vecka, säger han.
I fjol fick Öresundsbron in 1,5 miljarder danska kronor i vägintäkter och en halv miljard i järnvägsintäkter. Enligt försiktiga beräkningar kommer årets vägintäkter att minska med en kvarts miljard kronor, järnvägsintäkterna med 50-100 miljoner kronor.
Men osäkerheten är stor. Intäktstappet kan bli ännu större. Det finns ännu ingen datum för när de danska gränskontrollerna kommer att hävas. Öresundsbron har dragit in alla reklamkampanjer för resor över bron. Brokonsortiet bibehåller bara en viss kommunikation med sina bropasskunder.
När trafiken åter släpps på väntas både antalet bilar och antalet lastbilar att vara betydligt mindre än före coronakrisen.
– Det är svårt att svara på frågor om vår ekonomi just nu. Trafiknedgången påverkar hela vår ekonomi. Hur det går framöver beror på hur länge den här utvecklingen fortsätter, säger Fredrik Jenfjord, försäljningschef för Öresundsbrokonsortiet.
Coronakrisen skapar stor osäkerhet kring när de båda ägarbolagens skulder kan vara betalda. Det var Svedab som finansierade Öresundsbrons svenska landförbindelser fram till Svågertorp med hjälp av lån hos Riksgälden. Enligt de nuvarande planerna ska de skulderna återbetalas senast 2030.
– Även om det är en exceptionell situation så är 2020 bara ett av många år i våra räkenskaper. Vi har en teoretisk möjlighet att hämta hem årets intäktstapp under kommande år. Vi får se vilka prognoser vi gör när vi så småningom presenterar vår kvartalsredovisning, säger Fredrik Jenfjord.
Svedab har just nu en skuld på 5,1 miljarder (svenska) kronor till Riksgälden. Den skulden ska betalas av fram till 2030 med hjälp av utdelningar från brokonsortiet.
Öresundsbrokonsortiet har dessutom egna skulder på 10,7 miljarder (danska) kronor till olika kreditinstitut. De skulderna ska vara betalda 2050.
FAKTA/Så har brotrafiken minskat
TidAntal fordonÄndring sedan i fjol
Vecka 178 916-33,8%*
Vecka 2110 051-2,6%
Vecka 3120 293+5,1%
Vecka 4116 227+3,2%
Vecka 5117 505+0,7%
Vecka 6118 526+0,4%
Vecka 7131 600-2,2%
Vecka 8119 050-2,0%
Vecka 9118 915-3,8%
Vecka 10114 534-4,1%
Vecka 1188 334-27,9%
Vecka 1241 141-66,9%
Vecka 1337 327-71,0%
Totalt1 312 419-15,8%
Källa: Öresundsbrokonsortiet*kort vecka 2020
Gå till toppen