Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Det blir en buss till Stångby

Det blir en busslinje till Stångby. Det beslutade politikerna i Lunds tekniska nämnd i ett historiskt möte – det första nämndsmötet på distans i stadens tusenåriga historia.

Skånetrafiken drog in bussturerna till Stångby förra året.Bild: Bengt Arvidson
Först blev det ett ”ja” från politikerna, sedan ett ”nej”, sedan ännu ett ”nej” från tjänstemännen som tyckte att det inte fanns pengar. Men nu har man hittat pengarna, tjänstemännen har ändrat sig, och snart ska bussen gå till Stångby igen. Eller inte så snart, det beror på.
Sedan Skånetrafiken förra året drog in bussen till Stångby har politikerna diskuterat förslaget att återuppliva busslinjen med kommunens pengar. I november ville en klar majoritet av politikerna i kommunstyrelsen betala för bussen. Ändå blev det ett nej, eftersom politikerna inte kunde komma överens om hur mycket bussen fick kosta.
Inför tekniska nämndens möte den 18 mars hade tjänstemännen på tekniska förvaltningen sagt nej till att betala för bussförbindelsen, eftersom det saknades pengar i budgeten. Men på grund av coronakrisen flyttades mötet till den 31 mars, och under tiden dök pengarna upp.
I en ny skrivelse till tekniska nämnden säger tjänstemännen nu att överskottet från färdtjänsten räcker för att betala två miljoner för en busslinje till Stångby.
– Det var väldigt förvirrande, för inte ens jag hade först upptäckt att de hade bytt tjänsteskrivelse, säger Lena Fällström, gruppledare för Socialdemokraterna i tekniska nämnden.
Att betala eller inte betala för bussen till Stångby är en fråga som splittrar den styrande Lundakvintetten: M och FNL vill inte betala, men det vill C och L. Med stöd av oppositionspartierna S, V och MP gick förslaget att sluta ett ettårigt avtal med Skånetrafiken igenom.
Politikerna vill att den första bussen går så snart som möjligt, men enligt Skånetrafiken kan det bli först efter årsskiftet, eller i bästa fall när höstens nya tidtabell träder i kraft. Bussen ska gå alla dagar i veckan, var 45:e minut under rusningstid och en gång i timmen andra tider.
Själva mötet var Lunds första nämndsmöte på distans någonsin, och tekniken ställde till en del problem i början, berättar vice ordförande Cecilia Barnes (L) som höll i klubban, eftersom mötesordföranden enligt reglementet måste vara fysiskt närvarande. Ordinarie ordförande Jan Annerstedt (FNL) deltog på distans och kunde därför inte leda mötet.
Syftet med att hålla mötet via videolänk var att undvika smittspridning, men en dålig mikrofon ställde till det.
– Vi var rätt många i rummet, men vi skulle prata nära mikrofonen, och det slutade med att vi hamnade närmare och närmare varandra, säger Cecilia Barnes.
Under pausen byttes mikrofonen ut, och sedan fungerade tekniken mycket bättre. Men det hände att deltagare tappade kontakten med det virtuella mötet, framför allt voteringar tog betydligt längre tid än vanligt, och ett antal ärenden fick vänta till nästa möte, som också ska hållas på distans.
Gå till toppen