Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Många ARN-anmälningar kopplas till coronakris

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden har ökat kraftigt då mycket ställ sin på grund av coronakrisen. Arkivbild.Bild: Ali Lorestani/TT
Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har ökat kraftigt då bland annat resor och evenemang har ställts in på grund av coronaviruset, rapporterar Sverige Radio Ekot.
Under de senaste veckorna har det kommit in 600–700 ärenden till ARN med tydlig koppling till coronakrisen.
– I mars hade vi en ökning på 30 procent (jämfört med förra året) på myndigheten och på reseavdelningen är ökningen mer än en fördubbling. Och ser man på den avdelningen som hanterar inställda evenemang är det en sjuttioprocentig ökning, säger Marcus Isgren, ordförande och chef vid ARN, till radion.
I stället för att ge pengarna tillbaka är det många företag som erbjuder tillgodocheckar när evenemang ställs in – men som konsument har man alltid rätt till att få pengarna tillbaka.
Gå till toppen