Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Krisen kom så fruktansvärt fort”

Nya siffror visar hur djup krisen är för landets modehandel. I mars halverades skoförsäljningen, och nu spår Svensk Handel att en konkursvåg väntar om inga nya besked kommer från regeringen.

Mars var den sämsta månaden som någonsin uppmätts vad gäller modehandelns försäljning. Arkivbild.Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Under början av mars pekade försäljningen nedåt för modehandeln, med en minskning runt 18 procent för både kläder och skor jämfört med motsvarande period förra året, visar Stilindex från Svensk Handel.
Men från den 11 mars, då sammankomster med över 500 personer förbjöds, rasade försäljningen betydligt mer. Under perioden 12-31 mars föll klädesförsäljningen med 49 procent, och skoförsäljningen med hela 57 procent.
Totalt för mars ger det tapp på 39 respektive 47 procent för försäljningen av kläder och skor i mars, jämfört med mars 2019.
Tittar man specifikt på siffrorna för den fysiska handeln i mars ser det ännu mörkare ut. Klädförsäljningen tappade över 46 procent och skoförsäljningen över 50 procent, enligt Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.
– Problemet är att den här krisen kom så fruktansvärt fort. Många har inte hunnit reagera, säger Mikael Sandström som själv driver tio egna modebutiker.
Han menar att hyresrabatter för de fysiska butikerna bidrar till att lätta bördan för många, men att det främst är hyresvärdar i småstäder som erbjuder detta.
– När det gäller hyresförhandlingar så har värdarna i mindre städer större förståelse och vilja att bevara butikerna, säger Mikael Sandström.
Han menar att små butiker som tar emot få kunder klarar sig något bättre än större butiker. Värst är det för butikerna med en äldre målgrupp.
Även Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, är oroad.
– Vi har aldrig varit med om något liknande. De här siffrorna speglar hur det ser ut inom stora delar av sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
TT: Hur står det här mot tidigare tapp, exempelvis efter finanskrisen 2008?
– Då var det inte i närheten av så här stort. Det var en sättning, men inte alls på samma sätt som i dag, efterfrågan hölls fortfarande uppe. Det gör den inte nu.
Medan det ser riktigt mörkt ut gällande den totala försäljningen är näthandeln en ljuspunkt. Men ökningen där kompenserar inte på långa vägar för tappet ute i butikerna.
Regeringen har presenterat flera stödpaket för företagen, och möjliggjort korttidspermittering av personal. Men det är inte tillräckligt, enligt Johan Davidson.
– Många försöker plocka bort inhyrning av timanställda och permittera, men det räcker inte när omsättningen dyker 50-60 procent. Det är tyvärr krisläge, säger han.
Svensk Handel har genom en undersökning med hela sällanköpshandeln visat att 30 procent av företagarna bedömer sig kunna driva vidare verksamheten i högst två månader, under rådande omständigheter.
– De mindre företagen har det alltid tuffast. Det finns flera som redan gått i konkurs, och det finns en risk för att betydligt fler går den vägen om regeringen inte kommer med nya besked om stöd till företag, säger Johan Davidson.
Svensk Handel förespråkar bland annat mer omfattande permitteringsstöd och en annan typ av hyressubvention, där stödet går direkt till företagen.
Gå till toppen